Connexxion weigert te betalen voor problemen chipkaart

Vervoerbedrijf Connexxion weigert op te draaien voor de mogelijke financiële problemen bij de invoering van de chipkaart voor het openbaar vervoer, zei een woordvoerder dinsdag....

Voor de invoering van de elektronische betaalpas, die voor 2008 alle huidige vervoerbewijzen moet hebben vervangen, is mogelijk 100 tot 150 miljoen euro meer nodig dan gepland. De pijn zit in het stads- en streekvervoer, waar Connexxion de belangrijkste speler is.

De decentrale overheden hebben minister Peijs van Verkeer hier maandag van op de hoogte gesteld. De betrokken partijen hebben besloten een nieuw financieel onderzoek uit te voeren naar de chipkaart. De minister heeft 90 miljoen euro uitgetrokken voor de invoering van het systeem.

Connexxion en de regionale overheden noemen de zogenoemde tariefdifferentiatie het belangrijkste pijnpunt. De streekvervoerder wil reizen in de spits duurder maken dan in de daluren. De chipkaart maakt het invoeren van verschillende tariefsoorten namelijk erg makkelijk.

De Tweede Kamer, minister Peijs en de consumentenorganisaties hebben echter aangegeven niets te voelen voor experimenten met tarieven als de chipkaart er is. Ze vrezen dat klanten de elektronische betaalkaart minder snel zullen accepteren als de prijzen worden aangepast. Dat zou het succes van het project in gevaar brengen.

Maar bij het opstellen van zijn ondernemingsplan heeft Connexxion er wel rekening mee gehouden dat reizen in de spits duurder kan worden gemaakt. Als dat niet door mag gaan, ‘valt een stuk van de inkomsten weg’, zei de woordvoerder.

Daar komt bij dat de chipkaart in het streekvervoer nauwelijks voor een vermindering van het aantal zwartrijders zal zorgen, omdat het nu al erg lastig is zonder kaartje de bus te nemen. Een bedrijf als Connexxion zal daarom minder financieel voordeel hebben bij de betaalpas dan bijvoorbeeld de metro in Rotterdam en Amsterdam. De decentrale overheden wijzen er bovendien op dat de prijs die de reiziger voor de kaart moet betalen onder vuur ligt.

Connexxion eist compensatie van zijn opdrachtgevers, de decentrale overheden zoals provincies en gemeenten. ‘Zij bepalen de tarieven’, zei de woordvoerder. De regionale overheden hebben op hun beurt bij minister Peijs aangeklopt. De ‘financiële claim’ is de eerste jaren na invoering van de chipkaart zo hoog dat daarvoor een oplossing moet worden gezocht, ‘bij voorkeur in een extra bijdrage van het rijk’, schrijven de decentrale overheden in een brief aan Peijs. Een woordvoerder van Peijs benadrukte maandag dat de invoering van de chipkaart een idee was van de OV-bedrijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden