Connexxion en Veolia mogen fuseren van toezichthouder

Amsterdam - De openbaarvervoerbedrijven Connexxion en Veolia mogen fuseren. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ziet geen bezwaren tegen het samengaan van de twee concurrenten en gaf vrijdag haar fiat aan de fusieplannen.


De NMa concludeert na onderzoek dat er na de fusie voldoende concurrenten over blijven om een goede marktwerking op de Nederlandse openbaar vervoermarkt te garanderen. Aanvankelijk had de toezichthouder daarover bedenkingen geuit. Het marktaandeel van het bedrijf wordt na de fusie groot.


Qua omzet hebben Veolia en Connexxion een gezamenlijk marktaandeel van 60 tot 70 procent. Op basis van het aantal concessies in het Nederlandse stads- en streekvervoer is dat 50 à 60 procent. Bijna iedereen ging er daarom vanuit dat de NMa de fusie alleen zou goedkeuren onder voorwaarde dat de bedrijven een aantal onderdelen zouden afstoten.


Dat is echter niet nodig, aldus de NMa. Niet het marktaandeel, maar het aantal concurrerenten is doorslaggevend voor de marktwerking, legt een woordvoerster uit. Openbaarvervoerbedrijven als Syntus, Arriva en Qbuzz bieden in het streekvervoer genoeg tegenwicht om te voorkomen dat de combinatie Veolia-Connexxion te dominant wordt, meent de mededingingsautoriteit. In de grote steden zullen daarnaast de RET, de HTM en het GVB tegenspel bieden.


De Socialistische Partij vindt het NMa-besluit onbegrijpelijk en heeft een spoeddebat in de Tweede Kamer aangevraagd. De SP heeft zich van begin af aan tegen de fusie gekeerd. De partij vindt dat de huidige marktleider Connexxion op de Nederlandse ov-markt te veel macht krijgt als het Veolia opslokt.


Fractiewoordvoerder Farshad Bashir zei gisteren dat de NMa met dit besluit de marktwerking in het openbaar vervoer failliet heeft verklaard. Hij voorspelt dat het fusiebedrijf de kleinere concurrenten gemakkelijk uit de markt zal drukken.


'Uiteindelijk blijven er misschien drie of twee vervoerders over. Die kunnen vervolgens relatief eenvoudig de markt onderling verdelen. Dit is vragen om bouwfraude-achtige toestanden in het openbaar vervoer.'


De aanstaande fusie is voor de SP een extra aanleiding het openbaar vervoer in de grote steden niet over te leveren aan de markt. Het streekvervoer wordt sinds 2001 openbaar aanbesteed.


Ook de vakbonden reageerden gisteren teleurgesteld. FNV-bestuurder Janny Koppens sprak haar verbazing uit over de toestemming van de NMa, gezien het grote marktaandeel van de twee huidige concurrenten. FNV en CNV voorzien groot banenverlies. Veolia Nederland heeft een hoofdkantoor in Breda, dat van Connexxion staat in Hilversum. Het ligt voor de hand dat er na de fusie maar één hoofdkantoor resteert. Veel dubbele staffuncties zullen waarschijnlijk vervalllen.


CNV Vakmensen toonde zich ondermeer bezorgd over het lot van de werknemers in het regiecentrum van Veolia in Sittard. Daar verdwijnen mogelijk veertig arbeidsplaatsen. De centrale ondernemingsraad van Veolia Nederland sprak zich in februari al tegen de fusie uit omdat die tot 'omvangrijke reorganisaties' zou leiden, onder meer door het opheffen van een van de twee hoofdkantoren.


Bezuinigingen zijn inderdaad een belangrijk doel van de samenwerking. De Franse moederbedrijven van Connexxion en Veolia hopen samen op jaarbasis 70 miljoen euro te besparen. De vervoersfusie moet overigens ook nog goedgekeurd worden door de Franse mededingingsautoriteit.


Hoewel Connexxion in Nederland veel groter is dan Veolia, geldt dat niet voor de moederbedrijven. Veolia Environnement is een van de grootste openbaarvervoerbedrijven ter wereld. Het Franse concern verzorgt openbaar vervoer in 28 landen. In Nederland is Veolia voornamelijk in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland actief. De maatschappij regelt ook het busvervoer op de Veluwe.


Connexxion is een dochter van het Franse Transdev. In Nederland is het bedrijf vooral dominant in het streekbusvervoer. Bij Connexxion werken bijna 12.000 mensen, terwijl Veolia ruim 4.000 Nederlandse werknemers in dienst heeft.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden