Conner lijdt nederlaag tegen vrouwenteam Sensationele ouverture America's Cup

De selectiewedstrijden voor de America's Cup zijn sensationeel begonnen. Viervoudig winnaar van 's werelds oudste en vermaardste zeiltrofee, de Amerikaan Dennis Conner, leed vrijdag bij San Diego voor de kust van Californië met zijn splinternieuwe Stars en Stripes in de eerste confrontatie een nederlaag tegen het louter door vrouwen bemande...

ROELF RIDDERIKHOFF

Van onze verslaggever

Roelf Ridderikhoff

AMSTERDAM

Een dag later revancheerden Connor en zijn team zich door het eerste vrouwenteam in de 144-jarige historie van de America's Cup bijna zes minuten achter zich te laten.

De derde mededinger naar een finaleplaats in het kamp van de verdedigers van de Cup, de Young America, bracht zondag de balans weer in evenwicht door het vrouwenteam op 37 seconden te zetten.

De zege dankte schipper Kevin Mahaney in belangrijke mate aan het feit dat de America 3 een strafronde van 270 graden moest maken wegens te dicht bij de tegenstander laveren. In het voordeel van de Young America pleitte echter dat de bemanning met flinke averij kampte. De ploeg moest het zonder elektronica stellen. Bovendien scheurde onderweg de spinnaker en begaven verschillende lieren het.

Het team van Mahaney lijkt zich inmiddels te profileren als de grootste kanshebber voor de Citizen Cup, bestemd voor de uiteindelijke winnaar in het veld van de verdedigers van de America's Cup. Maandag werden de vrouwen van Bill Koch's America 3 op behoorlijke afstand gezet. Meer dan drie minuten bedroeg het verschil.

In het kamp van de zeven uitdagers gaat het Team New Zealand onder leiding van Russell Coutts en schipper Peter Blake na drie races ongeslagen aan de leiding. Coutts, de gelouterde matchracer, en Blake, die vorig jaar samen met de beroemde Engelse zeezeiler Robin Knox-Johnston de ongelooflijke prestatie verrichtte door met een reuzecatamaran in 75 dagen de wereld rond te zeilen, versloegen eerst het Spaanse Rioja de Espana onder commando van Pedro Campos en vervolgens het Franse France 2.

Vooral de Franse ploeg onder aanvoering van de ervaren match-racer Marc Pajot had hoge verwachtingen, maar kreeg in de aanloop naar de strijd om de America's Cup met grote tegenslag te kampen. Twee weken voor het begin van de serie wedstrijden viel het kapitale jacht vanaf zes meter hoogte uit de takels op de kade, waardoor de kiel dwars door de bodem werd geslagen. De reparaties vergden het uiterste van de Fransen. Hun reserve-schip, de France 3, houden ze voorlopig nog achter de hand.

De Nieuwzeelanders lijken echter hoge ogen te gaan gooien. In de race tegen hun landgenoten van Win New Zealand die maandag werd gevaren, bleven Coutts en Blake met een zeer ruime marge van bijna vijf minuten aan de goede kant van de score. De confrontatie tussen de 'Kiwi's werd echter overschaduwd door het feit dat een van de opvarenden van het verliezende team twee vingers verspeelde door met zijn hand in een lier te raken Hij moest onmiddellijk naar het ziekenhuis.

Waar de Japanners, de Spanjaarden en de Fransen al kansloos lijken, heeft het er alle schijn van dat de Nieuwzeelanders het moeten gaan opnemen tegen hun buren, de Australiërs. Het Australische team Sydney 95 won de eerste twee confrontaties. Captain Syd Fischer, de enige van alle deelnemers die niet afhankelijk is van een syndicaat, en de Engelse stuurman Chris Law hadden in de eerste race het geluk dat de France 2 vlak voor de finish zijn spinnaker verspeelde. Met twintig seconden voorsprong bereikten de Australiërs de eindstreep.

Ruimer was de overwinning op de Spaanse deelnemer Rioja de Espana, dat na de teleurstellende confrontaties al kansloos lijkt voor de Vuitton Cup, de prijs voor de ploeg die het uiteindelijk tegen de verdediger van de America's Cup mag opnemen.

Het andere Australische team, de One-Australia, dat aangevoerd wordt door John Bertrand, de man die eeuwige roem vergaarde door de Amerikanen in 1983 voor de enige keer 'hun' America's Cup te ontfutselen, toonde zich maandag in de onderlinge strijd met hun landgenoten van de Sydney '95 de sterkste.

Vooraf werd de One-Australia als een van de kanshebbers gezien, niet in het minst door in oktober de wereldtitel voor schepen in de America's Cup-klasse in de wacht te slepen. In de eerste confrontatie echter met de Japanse Nippon werden de Australiërs op ruim een minuut achterstand gevaren.

Maandag boekte de Japanse vertegenwoordigers hun tweede zege door de Fransen op een achterstand van bijna twee minuten te zetten.

De Japanners liggen nog overhoop met de organisatie. Zij verzetten zich tegen de uitsluiting van hun Australische coach Peter Gilmour, die aan twee vorige edities van de America's Cup deelnam als schipper voor Australië. De Nieuwzeelanders en de Fransen hadden tegen zijn deelname geprotesteerd omdat hij niet voldeed aan de regel dat deelnemers minstens twee jaar ingezetene van het land moeten zijn waarvoor ze uitkomen. Als zeventiende 'lid' van de bemanning is het Gilmour verboden met zijn bemanning te spreken tijdens de race.

Misschien is dat ook wel een van de redenen dat de Japanners hun race tegen het andere Nieuwzeelandse team, Win New Zealand, het onderspit dolven. Waarschijnlijker is echter dat de Nieuwzeelanders, onder leiding van Chris Dickson, gewoon over een sneller schip beschikken. Dit jacht, de Tag Heuer, wijkt in belangrijke mate af van de andere jachten.

De 25 meter lange Tag Heuer is ontworpen door Bruce Farr, die geldt als een van 's werelds meest vooraanstaande ontwerpers van zeiljachten voor races op zee. Na uitgebreide proeven, aangepast aan het parkoers, kwam hij uit op een zeer smal ontwerp.

De reglementair toegestane maximum breedte van zes meter wordt bij lange na niet gehaald. Die blijft zelfs nog onder de vijf meter. Na de eerste race worden de kansen van dit futuristische jacht op een plaats in de finale in mei al hoog aangeslagen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden