Congresseren om leuker te worden

Dat het zelfs na een lange dag humor-workshoppen nog niet meevalt zomaar grappig te zijn, bleek na het Humor Congres eind vorige week in het Bussumse 't Spant....

Toch was het congres bedoeld de functionaris humortechnieken aan te leren, zodat hij die in het vervolg 'effectief kan toepassen op de werkvloer'. Met humor gaat immers de productiviteit omhoog, vindt de Belgische Guido Thys, oftewel Guru Buru, organisator van het congres en humoristisch spreker. 'Wij Belgen gebruiken meer humor op het werk dan jullie Nederlanders. Ik moest altijd maar opdraven op congressen om de saaie kost wat te verluchtigen en ik dacht: doe het een keer zelf. Je kunt best zelf wat humor stoppen in een presentatie van de jaarcijfers.'

Vandaar dat congres. De deelnemers zouden naar huis gaan 'met honderd humortechnieken om op het werk toe te passen'. Dus luisterden managers, directeuren en andere verantwoordelijken na betaling van pakweg 750 gulden naar lezingen over 'functies en disfuncties van humor', en deden ze mee met een lachtherapie of een workshop 'Humor in je persoonlijke communicatie'. Dit alles met één duidelijk doel: leuker worden.

In haar lezing 'Waarom werkt humor?' vertelde cultureel antropologe Giselinde Kuipers dat mensen geneigd zijn op het werk sneller te lachen om het grapje van de baas. Ook verklaarde ze dat racistische grappen vaak extra leuk zijn omdat die eigenlijk niet mogen. De congresgangers hoorden deze open deuren gelaten aan, en barstten in lachen uit toen er iets misging met de overhead-projector.

Tijdens de middagpauze probeerde Ton Kurstjens in een kraampje op de vakbeurs zijn 'management-speldoos' aan de man te brengen. Kurstjens doet in workshops en clownerie. Een manager van een grote bank zette een rood neusje op, tot vermaak van zijn collega's. Bij een ander kraampje presenteerde Paul de Ridder zijn infopakket over bedrijfsuitjes en humor: 'Er moet meer fun komen, wij zorgen voor een stukje creativiteit bij bedrijfsuitjes.'

'Ik heb een aantal redenen om hier vandaag te zijn', zei sales-manager Joost Keizer tijdens het lunch-buffet. 'Het is natuurlijk fijn eens in een andere sfeer met relaties om te gaan, dat is de hospitality-kant van het geheel. Daarnaast leer je hier processen herkennen, je krijgt in de gaten wat er gebeurt met humor op het werk. En dit congres sluit goed aan bij ons bedrijf, ik werk voor een verzekeraar. Ach, eigenlijk heb ik iedere maand wel een congres, leuk hoor.'

's Middags was het tijd voor wat het congresprogramma omschreef als 'het praktische doe-evenement'. De deelnemers konden kiezen uit workshops als 'Humor voor verkoop & service' of 'Humor voor persoonlijke ontwikkeling & carrière'. In de workshop 'Humor voor management en business' sprak 'veranderoloog' Robert Hersée over de 'micro-psychologische consequenties van humor voor het individu'. Dat deed hij terwijl hij jongleerde met balletjes en kegels. 'Wij jongleren om alles om ons heen subtieler te maken', zei Hersée.

Emilie Schreuder kwam naar het humorcongres om de kunst af te kijken. Ze werkt bij het ministerie van Financiën en gaat binnenkort zelf een congres organiseren voor de accountantsdienst. 'Wij kunnen best wat meer humor op het werk gebruiken', zei Schreuder. 'Wat ik interessant vond was die lezing waarin werd verteld hoe je een fun-lijstje voor jezelf kunt maken. Dat ga ik gebruiken voor mijn zoontje, want die heeft momenteel nogal last van griezels in zijn hoofd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden