Conflict Opta en KPN over telefoongegevens

KPN Telecom en telecomtoezichthouder Opta liggen weer met elkaar in de clinch. Volgens de Opta, daarin gesteund door de algemene toezichthouder NMa, vraagt KPN veel te veel voor het verstrekken van telefoongegevens....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het telecomconcern rekent aan derden nu 85 cent per abonnee voor de verstrekking van onder meer telefoonnummers met adresgegevens. Volgens Opta en NMa is 'minder dan een cent' redelijk, en maakt KPN dan nog winst ook.

Met dit voorlopige oordeel van de toezichthouders kan een einde komen aan de monopoliepositie van KPN's CD-foongids, het telefoonboek op cd-rom. Andere partijen zouden bij verlaagde tarieven concurrerende elektronische telefoonboeken kunnen uitgeven.

KPN is het niet eens met het oordeel. Het bedrijf zegt jaarlijks 25 miljoen gulden kwijt te zijn aan het verzamelen en opslaan van de gegevens. De Opta meent echter dat KPN die kosten toch al moet maken voor eigen gebruik. Als ze vervolgens hergebruikt worden, mogen die initiële kosten niet doorberekend worden. Het telecombedrijf dreigt dat de telefoonrekening duurder wordt als Opta en NMa voet bij stuk houden.

KPN mag van de toezichthouders ook geen beperkende voorwaarden meer opleggen als het de telefoongegevens verkoopt. Dat opent de mogelijkheid voor makers van cd-roms om gebruikers te laten zoeken op telefoonnummer, waarna de bijbehorende naam- en adresgegevens zichtbaar worden. Nu is alleen de omgekeerde operatie toegestaan.

NMa en Opta menen dat KPN over een monopolie beschikt met betrekking tot de gegevens van de eigen abonnees. Volgens de Mededingingswet moet het bedrijf daarom de informatie aan derden leveren tegen een redelijk tarief.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden