Conflict in top belet opdeling busbedrijf VSN

De sfeer in de top van het busbedrijf VSN is verziekt. Volgens verschillende bronnen werkt iedereen langs elkaar heen en verharden de posities zich ten gevolge van een interne machtsstrijd....

Van onze verslaggever

Harry van Gelder

AMSTERDAM

Financieel-directeur Jan van den Ochtend, die dit voorjaar van het ingenieursbureau Heidemij is gekomen, trekt steeds meer macht naar zich toe. Hij

wil de VSN-holding handhaven. De raad van bestuur is daar inmiddels mee akkoord gegaan.

Het instandhouden van de holding is in strijd met de beloftes die bestuursvoorzitter Frans Sevenstern eerder dit jaar aan de politiek en de eigen directeuren deed. De Tweede Kamer eist dat het bedrijf als gevolg van de komende concurrentie in het busvervoer snel wordt opgeplitst.

VSN verzorgt bijna 90 procent van het streekvervoer en dat vonden de de toenmalige minister Jorritsma van Verkeer en de Tweede Kamer te veel om recht te kunnen doen aan eerlijke concurrentie.

De nieuwe machtspositie van financieel-directeur Van den Ochtend gaat ten koste van bestuursvoorzitter Sevenstern die zijn grip op het bedrijf lijkt te verliezen. Volgens ingewijden maakt het hem ook niet zoveel meer uit, omdat zijn contract volgend jaar afloopt en hij dan met de vut gaat.

Van den Ochtend geniet weinig aanzien van zijn mede-directeuren. Vroegere rivalen als Cees Anker (ex-directeur Midnet en nu commercieel-directeur van VSN-1) en Niek van Trigt (ex-directeur NZH en nu bij VSN-1 verantwoordelijk voor logistiek en vervoer) hebben zelfs een pact gesloten om de ex-Heidemij-man buiten VSN-1 te houden.

Het was de bedoeling dat na beëindiging van de holding, die in het jaar 2000 was voorzien, Van den Ochtend zou overstappen naar VSN-1.

Maar de directeuren bij VSN-1 moeten hem niet. Zij vinden hem te hard en te veel een cijferman. Iedere veertien dagen worden de groepsdirecteuren door Van den Ochtend ter verantwoording geroepen op het Utrechtse hoofdkwartier. 'Zelfs de wieldoppen moeten we nog verantwoorden.'

De veertiendaagse tochten hebben veel kwaad bloed gezet. 'Van den Ochtend bekijkt alles in de sfeer van kosten en baten, maar een ondernemer is iets anders. Die moet ook initiatief kunnen nemen en kansen inschatten.'

Van den Ochtend lijkt zijn macht niet af te willen staan. Daarom heeft hij volgens ingewijden het plan bedacht de VSN-holding te handhaven. Hoe die er in de toekomst uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. Gisteren sprak de raad van bestuur in het diepste geheim in De Hoefslag in Bosch en Duin over een nadere invulling ervan.

De VSN-directie bevestigt het handhaven van de holding. 'Maar die zal een heel andere structuur krijgen dan de huidige. De nieuwe holding krijgt vooral een faciliterende rol en moet zorgen voor de continuïteit van het bedrijf.'

VSN wil de holding vooral handhaven omdat het buitenlandse vervoerbedrijven wil kopen. De busgigant verwacht minimaal honderd miljoen gulden te ontvangen voor de verkoop van de Noordelijke busbedrijven Hanze en Veonn. Met dit geld wil VSN Europese vervoersbedrijven overnemen. VSN kijkt al rond in Engeland en Frankrijk.

De vakbonden vragen zich af of VSN wel de kennis in huis heeft voor buitenlandse avonturen. Eerder liet VSN altijd weten dat Europa een brug te ver was, omdat het aan kennis van de buitenlandse markt ontbrak.

Wanneer Arriva en VSN een akkoord bereiken is onduidelijk. VSN onderhandelt al enkele maanden exclusief met de Britse vervoerder. De top van de Noordelijke busbedrijven vindt het allemaal veel te lang duren. Ze willen dat de VSN-directie snel een beslissing neemt, omdat ze willen weten waar ze aan toe zijn.

Als de verkoop doorgaat, houdt de VSN-holding nog het randstedelijke vervoerbedrijf VSN-1 (de vroegere busbedrijven NZH, Midnet, ZWN en Oostnet) en het Limburgse bedrijf Hermes over. Daarnaast heeft het nog een minderheidsbelang in het Brabantse BBA.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden