Conducteurs

Met enige regelmaat reis ik in de voordeeluren met de NS van Middelburg naar Holland. Daarom ben ik, tot mijn ergernis al jarenlang en ongewild, oorgetuige van de overleggen van spoorwegcollectieven....

Het is mijn ervaring dat conducteurs daartoe buiten de spits weinig noodzaak voelen. Omdat er geen rondjes rond de kerk gereden worden, lijkt het wel of de conducteurs op 'mijn lijn' hun werktijd slechts benutten om toevallige collega's beter te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Ook daar heb ik niets tegen, het bevordert het 'wij-gevoel' binnen de onderneming. Echter, ik houd niet van de luidruchtige toon waarop dat gebeurt en ook vind ik dat deze conducteurs groot misbruik van vertrouwen van hun werkgever maken.

Al die onbenullige conversaties, meestal kankerpartijen, die men met elkaar gevoerd heeft, leiden er toe dat men in een staat van volledige zelfoverschatting geraakt is en werkelijk meent te weten hoe de NS moet worden geleid. Gezien het niveau van de conversaties heb ik geen hoge pet op van de managementskwaliteiten van de gemiddelde conducteur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden