Conducteurs van NS zetten reizigers op verkeerde been

Hoe je met nog geen half uur vertraging in Nederland, twee uur te laat in Hamburg aankomt, door de laksheid van een reeks treinconducteurs....

Ze moest daartoe de internationale trein naar Osnabrück halen die om 14.54 uit Amersfoort vertrekt. Het NS-reisbureau adviseerde haar om een trein eerder te nemen dan nodig was: de intercity van 14.22 in plaats van de stoptrein van 14.32 uur.

Helaas: de intercity vertrekt vijftien minuten te laat en moet bovendien halverwege de stoptrein vóór laten gaan. Aankomst Amersfoort: 14.57 u. Drie minuten te laat. Wég aansluiting naar Osnabrück. Voor de Utrechtse vrouw en ook voor de Duitsers die terugkeerden naar huis.

Commentaar van de stationschef die de internationale trein liet vertrekken: 'Ik kon niet weten dat in vertraagde intercity reizigers voor Duitsland zaten'. De internationale trein zou worden tegengehouden in Hengelo, beloofde de volgende conducteur. Nee, meldde zijn collega, pas in Bad Bentheim, daar moet hij tóch wachten. U kunt met de taxi van Hengelo naar Bad Bentheim.

Eind goed al goed? Nee, want dáár ontdekten de taxipassagiers dat hun trein gewoon op tijd was vertrokken en dat de Nederlandse conducteur daarvan niets over gedupeerde reizigers had gehoord van zijn collega's. Hij had best drie minuten kunnen wachten in Amersfoort, zei hij.

Op 16 april diende de boze mevrouw een klacht in: 'Ik lees dat u het aantal conducteurs wilt terugbrengen', schreef ze. 'Als ze zo laks zijn als deze, maakt dat niet uit.' NS zal de mevrouw vandaag een brief sturen, zegt de woordvoerder. Ze krijgt ter compensatie van het leed een dagkaart.

Nu hopen dat de treinen op tijd zijn als ze haar dagtrip maakt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden