Concurrentie voor Tom de Ridder

XXImo heeft een duurzame tankpas ontwikkeld waarmee ook voor trein of hotel betaald kan worden. Toch wil directeur Patrick Bunnik de pas niet 'groen' noemen. 'Ik wil geen nicheproduct.'

DOOR SANDER HEIJNE

Sinds afgelopen zaterdag prijkt de naam XXImo - spreek uit 'Ksiemoo' - op de borst van de spelers van eredivisionist FC Twente. De Nederlandse leverancier van mobiliteitspasjes hoopt via het sponsorcontract snel aan naamsbekendheid en marktaandeel te winnen. Tom de Ridder, de radiostem die Nederland warm probeert te maken voor de betaalpasjes van MKB Brandstof, heeft er een concurrent bij.

Er tekent zich een ware concurrentieslag af op de markt voor brandstof- en mobiliteitspasjes. Zowel MKB Brandstof als XXImo beloven werkgevers en ondernemers veel werk uit handen te nemen door alle reiskosten van hun werknemers te bundelen in een overzichtelijke factuur. 'Maar daar houdt de vergelijking met de bedrijven die zich puur op brandstofpasjes richten op', zegt XXImo-directeur en medeoprichter Patrick Bunnik (45).

Bunnik bedacht samen met mede-directeur Lex Broekhuizen XXImo toen een leasemaatschappij hem een paar jaar geleden vroeg of hij een groene tankpas voor haar klanten kon ontwikkelen. Bunnik werkte destijds nog als commercieel directeur voor een dochteronderneming van BNP Paribas. In die hoedanigheid ontwikkelde hij de Visa Greencard, een creditcard die de gebruiker bewust maakt van zijn CO2-uitstoot en deze automatisch compenseert.

In het verlengde van de Visa Greencard lag het voor de hand een brandstofpasje te ontwikkelen dat de CO2-uitstoot van de leaserijders automatisch compenseert. Op het eerste gezicht een betrekkelijk eenvoudig product. De tankpasjes van leasemaatschappijen registreren immers precies hoeveel liters brandstof hun klanten verbranden. Bereken hoeveel ton CO2 ze uitstoten, compenseer dat met de aanleg van bossen, en klaar.

Maar Bunnik wilde meer. 'Ik geloof dat het voorkomen van de uitstoot van CO2 meer bijdraagt aan het milieu dan het achteraf compenseren.' Tegelijk gelooft Bunnik niet dat het een haalbare kaart is om werknemers te verbieden zich te verplaatsen. Maar het zou al miljoenen tonnen aan CO2 schelen als diezelfde werknemers vaker voor de trein zouden kiezen. 'Dus wilden wij een kaart introduceren waarmee je ook voor de trein kan betalen.'

Uiteindelijk werkte Bunnik ruim twee jaar aan de ontwikkeling van een betaalpas waarmee werknemers naast brandstof en openbaar vervoer ook kunnen betalen voor onder meer hotels, vliegtickets, het opladen van elektrische auto's, taxi's, parkeerkosten en zakendiners. Het betalingsverkeer wordt afgehandeld via het netwerk van creditcardmaatschappij Visa. XXImo rekent naast de vaste abonnementskosten per kaart een commissie over iedere transactie.

'In theorie kun je wereldwijd op miljoenen plekken betalen met onze kaart', zegt Bunnik. 'De meerwaarde boven een gewone creditcard is dat de werkgever vooraf precies kan bepalen waar de kaart van een individuele werknemer wel en niet te gebruiken is.'

XXImo profileert zich niet nadrukkelijk als een groene onderneming. Dit lijkt opmerkelijk. De miljoenen die Bunnik sinds hij in december 2010 met XXImo begon investeerde, zijn afkomstig van Tendris. Dit is het investeringsvehikel waar de goeroe van het duurzaam ondernemen in Nederland, Ruud Koornstra, zijn miljoenen heeft ondergebracht.

'Koornstra en ik hebben het er uitgebreid over gehad of we XXImo wel of niet als een groene mobiliteitskaart in de markt moesten zetten', zegt Bunnik. Uiteindelijk besloten ze het niet te doen. 'Ik wil van XXImo geen nicheproduct maken dat alleen gebruikt wordt door de groene voorhoede', zegt Bunnik. Hij prijst de Visa Greencard nog altijd als 'de beste creditcard die er is'. Maar de Visa Greencard heeft niet meer dan 25 duizend gebruikers. De vraag naar betaalkaarten die zich voorstaan op hun duurzame karakter is klein.

Wel biedt XXImo haar klanten automatisch inzicht in hun CO2-verbruik. Werknemers kunnen onderling vergelijken wie het milieuvriendelijkst reist en werkgevers kunnen op basis daarvan compenseren.

XXImo is niet de enige nieuwkomer in de markt voor mobiliteitspasjes. Radiuz en Mobility Mixx lanceerden de afgelopen jaren min of meer vergelijkbare passen. De komst van de nieuwkomers brengt een schok teweeg in de markt voor brandstofpasjes. Jarenlang werd er nauwelijks geïnnoveerd. Plots komen tankstationketens met gezamenlijk brandstofpassen en beginnen gevestigde aanbieders van brandstofpassen grootscheepse reclamecampagnes.

Ook Bunnik wil de naamsbekendheid van zijn bedrijf vergroten. Hij moet wel. XXImo heeft ruim twee jaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een mobiliteitskaart die niet te patenteren valt. 'Dan kun je gaan wachten tot een concurrent je concept namaakt en je met hoge reclamebudgetten overvleugelt', zegt Bunnik. Maar liever probeert hij in korte tijd zelf een zo groot mogelijk deel van de markt te veroveren.

'Experts zeiden mij dat wij dan het best een voetbalclub of wielerploeg zouden moeten sponsoren', zegt Bunnik. 'Toevallig kwam de grootste Nederlandse wielerploeg op dat moment net vrij. Rabobank trok zich na alle dopingschandalen terug uit de wielersport, maar na de eerste kostenindicatie van de wielerformatie concludeerden wij dat het sponsoren van een ploeg die deelneemt aan de Tour de France te kostbaar is voor ons.'

Een sponsorcontract met een eredivisionist past wel binnen de marketingbudgetten die Bunnik tot zijn beschikking heeft. De komende twee seizoenen zullen miljoenen voetballiefhebbers in Nederland de naam XXImo wekelijks zien op de shirts en boarding van FC Twente. Het sponsorcontract moet eraan bijdragen dat het bedrijf eind volgend jaar ten minste 150 duizend klanten heeft in Nederland. De teller staat nu op 30 duizend.

Over nagedacht: XXImo is in geen enkele Europese taal scheldwoord

De ambities van XXImo reiken tot buiten de Nederlandse landsgrenzen. Deze maand lanceerde het bedrijf zijn mobiliteitskaart ook in België. Bunnik onderzoekt nog of Duitsland en Frankrijk op korte termijn kunnen volgen.

Bij de keuze voor de naam van zijn bedrijf hield Bunnik al rekening met zijn internationale ambities. Hij gaf een namenbureau opdracht een naam te verzinnen die in geen enkele Europese taal als scheldwoord of schuttingtaal kan worden opgevat. Daarnaast moest de naam in iedere taal uitspreekbaar zijn. Vooral dit laatste lijkt opmerkelijk. 'Als mensen het woord XXImo voor het eerst lezen, moet ik ze vaak uitleggen hoe je het uitspreekt - ksiemoo', zegt Bunnik. Op basis van de fonetische uitspraak lijkt de opzet wel geslaagd.

Toen de naam al was gekozen, stelde een reclamebureau voor alsnog betekenis te geven aan de naam. 'XXI' is latijn voor 21. 'mo' kan duiden op de afkorting van mobiliteit. Ofwel, de mobiliteitspas van de 21ste eeuw. Bunnik liet het idee al weer snel varen. Mede door het sponsorcontract met FC Twente rekent Bunnik erop dat iedere Nederlander over twee jaar bij het zien van de naam weet over welk bedrijf het gaat.

Profiel

Bedrijf

XXImo

Waar

Den Bosch

Sinds

2010

Aantal werknemers

21

Geschatte omzet 2013

3 tot 4 miljoen euro

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden