Concurrentie op Noordzee drukt prijs overtocht

De koers van het pond is nog steeds vrij hoog, maar de prijs van een oversteek per ferry naar Engeland blijft laag....

DFDS heeft deze week aangekondigd dat ze dit jaar 'de magische grens' gaat passeren van een half miljoen passagiers op de lijn IJmuiden-Newcastle. Reden is de inzet van de grote ferries de Prince en de Queen of Scandinavia.

North Sea Ferries heeft op de lijn Europoort-Hull ook schepen van formaat ingezet. Met in totaal vier schepen die op Noord-Engeland varen, is de markt uit balans. 'Het is één schip te veel', zegt directeur Pim de Lange van Stena Line in Hoek van Holland.

Volgens hem is sprake van overcapaciteit. Het kan, beaamt hij, lang duren voor rederijen zelf tot die conclusie komen en maatregelen nemen. Meestal wachten concurrenten elkaars bewegingen af, ondertussen passagiers lokkend met kortingen waarop weinig of geen winst wordt gemaakt. De 'minicruises' met Engelse dagjesmensen die Amsterdam willen zien, zijn een voorbeeld.

Bovendien is de neiging tot ingrijpen klein, omdat maandenlang grote verschuivingen hebben plaatsgehad in de ferry-wereld. De ene reorganisatie stapelde zich op de andere. Zelfs op directie-niveau verdwenen banen.

P & O bijvoorbeeld hief vrachtlijnen op en verkocht schepen aan Stena. Op zijn beurt moet Stena ook weer van alles verzinnen, want de Scandinavische lijn moet concurreren met de Kanaaltunnel en goedkope luchtvaartmaatschappijen als EasyJet en Buzz. De Lange: 'Daar hebben we veel last van.' Stena vecht terug met retourtjes Londen van 89 euro.

Maar tegen de wedloop met de Kanaaltunnel is Stena opgewassen. Het aantal automobilisten stijgt. De futuristische Discovery blijkt voor een groot deel van de Nederlanders een snellere verbinding dan de reis via Calais.

Met de introductie van de 'Caravan Special' beconcurreert Stena de tunnel ook. Caravans en campers mogen overdag mee op de vrachtferries. Op een totaal van een miljoen passagiers is het effect te verwaarlozen, maar het aantal caravans aan boord is opgelopen van 1500 tot 3000. De Lange: 'Maar het blijft knokken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.