Concurrenten voor de HSL melden zich

Het gevecht om de gebruiksrechten van de hogesnelheidslijn is losgebarsten. Sinds de NS maandag bekendmaakte niet verder te willen met de Italiaanse Fyra-treinen, melden buitenlandse vervoerders zoals Veolia zich om de problemen op te lossen.

DEN HAAG - Ook reizigersorganisaties als Rover en de Maatschappij voor Beter OV dringen aan op een andere vervoerder dan NS, evenals oppositiepartij CDA.


De Tweede Kamer bleek dinsdag voorstander van een parlementaire enquête naar het Fyra-debacle. Intussen probeert minister Dijsselbloem van Financiën de gemoederen tot bedaren te brengen. Hij weigert vooralsnog in te gaan op de vraag of het doek voor de Fyra gevallen is. 'Eerst wil ik alle gevolgen in kaart hebben', aldus Dijsselbloem. 'Er is veel misgegaan. Deze keer gaan we een goede beslissing nemen om de schade te beperken. Al gaat iedereen op z'n kop staan, ik wil dit niet halsoverkop doen.'


Ook staatssecretaris Mansveld (Spoor) wil nog geen definitief oordeel vellen. Wel zei ze maandag, nadat de NS had gezegd niet langer met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda verder te willen, dat ze dat 'een verstandige beslissing' vond van de NS.


Pas eind van de week zal het kabinet een besluit nemen. Het rapport van de NS over de technische onvolkomenheden van de Fyra-treinen zal dan beschikbaar zijn. Ook heeft de NS beloofd dan een alternatief te presenteren.


Het spoorbedrijf denkt aan het opvoeren van de frequentie van de intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel en uitbreiding van de diensten van de Thalys tussen Brussel en Amsterdam van negen naar twaalf. Verder zoeken de Spoorwegen naar extra treinstellen en locomotieven voor een uursdienst op het traject van de HSL.


De vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) oppert dat Arriva en partner Deutsche Bahn of het Franse vervoersbedrijf SNCF mogelijk snel met geschikt materiaal het gat van de Fyra kunnen vullen.


In een brief aan de Kamer zinspeelt Mansveld op die mogelijkheid. Zij schrijft dat ze ten aanzien van de concessie 'alle rechten' voorbehoudt. Intrekking van de concessie behoort tot de mogelijkheden. 'Het is voor het kabinet het belangrijkst op de kortst mogelijke termijn een volwaardig alternatief voor de reizigers te hebben.'


De NS wil niet reageren op het voorbehoud. 'Wij hebben een afspraak tot 2024 en die geldt nog steeds', zegt een NS-woordvoerder. En: 'De concessie is ons dierbaar.'


Vervoerder Veolia, in 2001 tweede in de aanbestedingsprocedure, stelt zich nadrukkelijk kandidaat om de concessie van NS over te nemen. Topman Manu Lageirse zei 'zeer geïnteresseerd' te zijn in de opening die Mansveld leek te bieden. 'We hopen dat dit ook serieus gemeend is', aldus Lageirse. 'We hebben tien jaar op de reservebank gezeten. Onze treinen van Siemens en Alstom waren per stuk 10 miljoen euro duurder, maar dan hadden we sinds 2007 zonder problemen op de HSL -Zuid kunnen rijden.'


JUSTITIE ONDERZOEKT AANBESTEDING BELGIË

Justitie in Brussel opent een onderzoek naar de aankoop door de Belgische spoorwegen (NMBS) van de Fyra. Uit een op verzoek van de NMBS door accountants- en advieskantoor Ernst & Young verricht onderzoek blijkt dat AnsaldoBreda, dat de aanbesteding won, pas acht maanden na de deadline met een offerte kwam. Hoewel de NMBS treinen zocht die 220 kilometer per uur rijden, diende AnsaldoBreda een voorstel in voor treinen die 250 kilometer per uur rijden. Kort daarna zei de raad van bestuur van de NMBS plotseling dat naar treinen werd gezocht die 250 kilometer per uur rijden. De onderzoekers vragen zich af waarom AnsaldoBreda het van drie kandidaten haalde, terwijl geen van hen voldeed aan de technische vereisten. De NMBS verdeelde de aanbestedingen in onduidelijke categorieën en koos voor AnsaldoBreda, dat vervolgens de prijs stelselmatig verhoogde. Het doet vermoeden dat AnsaldoBreda werd getipt dat het de enige kandidaat was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden