Concorde bijna uit de dood herrezen

Milieufreaks, sceptici en overige Frankrijkhaters krijgen ongelijk: de Concorde zal waarschijnlijk weer opstaan uit een alom aangekondigde dood. Vandaag een jaar geleden stortte een Concorde bij Parijs op een hotel, met 113 doden als gevolg....

Van onze correspondent Martin Sommer

Maar zie, dinsdag kondigden British Airways en Air France, de twee maatschappijen die met Concordes vliegen, gelijktijdig aan dat ze respectievelijk in september en oktober hopen hun Concorde-vluchten naar New York te hervatten. Aan Franse kant was minister Gayssot van Transport de enige die van meet af aan overtuigd was van de levensvatbaarheid van de Concorde. Daags na het fatale ongeluk op 25 juli 2000 zei hij dat 'normaliter' de vluchten 'ergens de komende dagen hervat kunnen worden'.

Dat was nogal optimistisch gesproken. Desondanks hebben beide maatschappijen na een jaar van onderzoek en verbeteringen bij de burgerluchtvaartautoriteiten wederom het certificaat van luchtwaardigheid voor hun Concordes aangevraagd. Gisteren kwam het laatste rapport van het Bureau-Enquêtes-Accidents uit over het ongeluk bij het vliegveld Le Bourget. De analyse is nog altijd dat de Concorde op de startbaan een lekke band kreeg door een scherp onderdeel van een ander toestel dat op de baan lag. Stukken van de band doorboorden de onderkant van de vleugel, precies waar de brandstoftanks zich bevonden. De kerosine vatte vlam, vervolgens twee motoren. Daarna was er geen redden meer aan en stortte het toestel neer.

Twee belangrijke verbeteringen zijn aangebracht op de resterende twaalf Concordes - vijf van Air France, zeven van B.A.: de brandstoftanks zijn van binnen bekleed door een soepel vinyl, om eventuele lekkages te beperken. En de oude banden (merk Goodyear) zijn vervangen door nieuwe, volgens de maker 'vrijwel onverslijtbare' Michelin-banden.

Volgens een woordvoerder van B.A. is de hervatting van de Concorde-vluchten 'geen kwestie van prestige'. 'Wij hebben vaste klanten op deze route, die dolgraag zouden zien dat de lijn wordt hervat. ' Zowel British Airways als Air France zegt dat ze niet bijzonder veel geld hebben verloren doordat de Concordes een jaar lang werkeloos in de hangar stonden.

Air France spreekt van een verlies van 70 miljoen gulden tot maart, B.A. van iets meer dan 60 miljoen per kwartaal. Ondanks dat bescheiden verlies is het voor het voortleven van de Concorde kantje-boord geweest. Door het persbureau Reuters aangehaalde kenners zeggen dat de economische levensvatbaarheid van het supersonische toestel na anderhalf jaar stilstand zeer kwestieus zou zijn geworden. De kosten worden veroorzaakt doordat de toestellen vliegklaar gehouden moesten worden, terwijl Air France 110 mensen aan bemanning en 112 aan onderhoudspersoneel stand by heeft moeten houden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden