Nieuws Concertgebouworkest

Concertgebouworkest en chef-dirigent Gatti maken einde aan negen maanden juridische strijd

Het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) en zijn ontslagen chef-dirigent Daniele Gatti begraven de strijdbijl. In een gezamenlijke verklaring leggen ze het conflict bij dat vorige zomer is ontstaan na Gatti’s ontslag wegens ‘ongepast gedrag’.

Dirigent Daniele Gatti repeteert met Concertgebouworkest, 2015. Beeld ANP

Het opvallendst aan de verklaring is de vaststelling dat ‘het eerder genomen besluit’ - lees: Gatti’s ontslag - nu ‘definitief’ is geworden. Daarmee komt een eind aan negen maanden strijd, overigens zonder dat duidelijk wordt wat er in de #MeToo-sfeer is voorgevallen.

Gatti’s Italiaanse advocaat, Alberto Borbon, meldt dat hij ‘trots’ is op het onderhandelingsresultaat. Een financiële schikking zou geen deel uitmaken van het akkoord. Als Gatti een vergoeding zou hebben gekregen, zegt een KCO-woordvoerder, ‘zou dat in het statement hebben gestaan’.

De bal kwam in juli 2018 aan het rollen met een publicatie in The Washington Post. In het artikel werd Gatti door twee sopranen beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Een van de vrouwen vond ‘zijn handen op mijn achterste en zijn tong in mijn keel’. De voorvallen dateerden van 1996 en 2000.

Intern onderzoek leverde ook bij het Concertgebouworkest klachten op. Nadat overleg met Gatti op niets was uitgelopen, werd hij op 2 augustus 2018 op staande voet ontslagen. De Italiaanse dirigent reageerde ‘onthutst’, zijn advocaat sprak van een ‘lastercampagne’.

‘Woordbreuk’

Sindsdien was er achter de schermen overleg tussen twee advocatenteams. Dat leek op niets uit te lopen, toen KCO-directeur Jan Raes in januari in het tv-programma Podium Witteman claimde dat Gatti zelf de deur had dichtgegooid. Het team-Gatti reageerde furieus en betichtte Raes van woordbreuk. Niemand zou naar buiten treden zolang juridisch overleg gaande was.

In februari meldde de Volkskrant dat de slepende kwestie het orkest in twee kampen spleet. Een deel van de musici vond de gevolgde ontslagprocedure te schimmig en te haastig. Op een interne bijeenkomst gaf bestuursvoorzitter Wiet Pot toe dat hij achteraf liever een onafhankelijk onderzoek door een externe partij had laten doen.

Nu bedankt het orkest Gatti voor zijn artistiek leiderschap. Hij ‘zal altijd herinnerd blijven worden als de zevende chef-dirigent’ uit de historie van het orkest. Ook wenst men hem ‘persoonlijk en professioneel succes’ toe. Als ‘teken van waardering’ brengt het orkest bovendien twee dvd’s en een cd uit met door Gatti gedirigeerd repertoire.

In december werd Gatti aangesteld als chef-dirigent van het operahuis in Rome. Begin april onderging hij een behandeling wegens hartritmestoornissen. Volgens zijn advocaat herstelt hij voorspoedig. Gatti’s eerstvolgende optreden vindt begin mei plaats, in Rome.

Hoe orkestleden van het Concertgebouw denken over het gedwongen vertrek van chef-dirigent Daniele Gatti

Voor het eerst spreken vijf musici zich uit. Anoniem, want àlles ligt gevoelig. ‘Ik heb nooit iets gemerkt. Ik hoorde alleen een keer een gerucht dat een vrouw naar Gatti’s kamer moest komen om iets te bespreken. En dan hoorde je: ja, hij had wel iets geprobeerd ja.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden