Computer met hapjesschaal

Hella Jongerius had haar laatste project My soft office kunnen exposeren in de Rotterdamse vormgevingsgalerie Vivid. Deze zomer was de serie meubelontwerpen al een van de blikvangers in het Museum of Modern Art in New York....

De Rotterdamse ontwerpster wilde wel eens iets anders dan 'gewoon maar weer mijn werk laten zien', zeker tijdens een expositie in haar woonplaats. Dus benut ze deze mogelijkheid om met haar JongeriusLab in de galerie neer te strijken. Acht weken lang zal ze hier werken.

'Bij My soft office heb ik me verdiept in de relatie tussen privé en werk', zegt ze, nog wat onwennig tussen de dozen en rommelige kasten in haar nieuwe kantoor. 'Nu wil ik de relatie tussen openbaarheid en werk onderzoeken. Mensen kunnen hier ongevraagd binnenvallen. Krijg ik daardoor frisse input of ga ik me juist alleen maar ergeren? Dat zijn interessante vragen.'

My soft office was haar bijdrage aan de groepsexpositie Workspheres, waarvoor het MoMa in New York verschillende ontwerpers had gevraagd om hun visie te geven op de veranderende werkplek. Jongerius kwam met een serie opmerkelijke ontwerpen waarin ze de grenzen tussen werk en privé verkent.

Volgens Jongerius worden deze grenzen steeds vager. 'Mensen gaan thuiswerken en zakenrelaties en vrienden maken deel uit van hetzelfde netwerk.' Maar iedereen heeft wel een telefoon naast zijn bed, terwijl de computers worden nog verstopt. En niet alleen omdat ze zo lelijk zijn. 'Een computer wordt nog steeds geassocieerd met werk.'

Daarom verpakte Jongerius laptops in een kussen, de Work Patches. Ook maakte ze toetsenborden met in het midden een schaaltje voor hapjes. Haar pronkstuk Bed in bussines is een bed met aan het voeteneinde twee computerbeeldschermen en aan het hoofdeinde twee luidsprekers. Het toetsenbord verstopte ze in een kussen.

Deze ontwerpen hebben typische Jongerius-kenmerken. Bij Bed in Business gebruikte ze de contrastrijke materialen textiel en kunststof. Eerder maakte ze al eens vazen waarbij porselein en glas met tape aan elkaar waren geplakt. Met deze Long Neck Bottles was ze dit jaar was genomineerd voor de Rotterdamse Design Prijs. Ook haar hang naar archetypen is zichtbaar - denk aan de expositie Delft onder de loep, waarbij ze dit jaar voor het Haags Museum een opmerkelijke serie Delfts blauwe producten maakte.

Jongerius heeft bewust niet de nieuwste computersnufjes gebruikt maar een gewoon beeldscherm en toetsenbord. Het bed is van Auping. 'Vorm interesseert me niet', licht ze toe. 'Wat kun je er mee, daar gaat het om.'

Toch zou ze graag meer gebruik maken van de technische mogelijkheden. Immers, met een flexibel beeldscherm zouden de kussen nog lekkerder zitten.

Zo'n mix van lowtech en hightech - katoenen kussen én geavanceerde computers - paste ze eerder toe in haar Kasese Chair, een Afrikaans klapstoeltje dat ze voor het Italiaanse merk Cappellini in een modern jasje goot.

In haar nieuwe kantoor zijn diverse prototypes van My soft Office te zien.

Op een stoel ligt een kussen waarop met grove steken een toetsenbord is geborduurd: een schets voor Bed in business. In een kast staat een ruwe versie van een kunststof koekoeksklok, waarbij het vogeltje bij elke nieuwe e-mail uit zijn huisje zou springen. Verder dan deze fase kwam het niet. 'Het was te veel een gimmick.'

Maar Mijn zachte kantoor, zoals ze haar project in galerie Vivid noemt, moet meer zijn dan etalage met prototypes. Het moet ook een kijkje in de keuken van het JongeriusLab worden. Zo zal ze er haar bekende rubberen vaas gieten. 'En ik schets met mijn handen zodat ook het scheppingsproces van nieuwe ontwerpen zichtbaar wordt.'

Over al te opdringerige bezoekers maakt ze zich geen zorgen. 'Ik kan mensen zo wegkijken met mijn strenge gezicht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden