Complete verzamelbox voor Syl Johnson. Syl wie?

Aan het zelfvertrouwen van Syl Johnson heeft het niet gelegen. Hij vindt zichzelf nog altijd een betere soulzanger dan Marvin Gaye en beter in funk dan James Brown. Dat hij niet net zo beroemd is geworden, heeft onder veel meer met onbetrouwbare platenbazen, boekers en medemuzikanten te maken. Maar niet met Syl Johnson (1945) zelf.

Helemaal onbekend is hij niet, met name dankzij hiphopproducers die twee van zijn nummers, Different Strokes (1967) en Is It Because I'm Black (1969) op de lijst van meest gesampelde nummers uit de pophistorie deden belanden. Zelf beschouwt hij zijn Different Strokes nog altijd als 'een soort nieuw Volkslied' en 'bigger than Billie Jean'.


Al die gevallen van grootspraak terzijde, Syl Johnson heeft wel iets waarin hij James Brown, Michael Jackson en Marvin Gaye voorbijstreeft: een verzameldoos als resultaat van jarenlange research.


Syl Johnson: Complete Mythology verschijnt op het in obscure soul en pop gespecialiseerde Numero Group label uit Chicago. Het label kwam Johnson vier jaar geleden al op het spoor toen een van de deeltjes in hun onberispelijke Eccentric Soul serie in voorbereiding was. De aan het label verbonden soul-experts wilden de opnamen die Johnson in de jaren zestig maakte voor het Twilight-label gebruiken, maar kregen daar van de in allerlei rechtzaken over rechtenkwesties betrokken Johnson geen toestemming voor. Wel ontstond toen het idee om een volledige uitgave aan Johnson te wijden.


Het resultaat is er nu. Syl Johnson: Complete Mythology oogt alleen al prachtig. Een doos op elpeeformaat met op de cover alleen een foto van de nog jonge soulzanger. Zes elpees en vier cd's zitten erin (beiden formats bevatten dezelfde muziek, de keuze voor cd-speler of draaitafel is aan de luisteraar) alsmede een met schitterende foto's verluchtigd boekwerk.


De box beslaat de periode tot 1972, toen Johnson tekende bij Willie Mitchells Hi-label. Dat materiaal is al vaker verzameld. Johnsons vroege werk weinig, en dan nog meestal illegaal. Alleen de zeveneneenhalve minuut Is It Because I'm Black is van een ongehoorde schoonheid, maar de rest klinkt even rauw, oprecht en soulvol. Een monument voor een zanger die meer succes had verdiend. Gijsbert Kamer


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden