Communicatie

Het wordt steeds bonter langs de weg. Nu weer die nieuwe campagne om de burger beter zijn best te laten doen in het verkeer....

Martin Bril Martin Bril

I love richting aangeven.

I love rechts houden.

I love 60 km per uur.

I love stoppen voor rood.

I love voorrang geven.

Het zijn allemaal dingen die een beetje automobilist vanzelfsprekend doet, maar nu moeten we er ineens een emotionele band mee aangaan, waarom eigenlijk? Omdat de wereld anders naar de verdommenis gaat, begrijp ik uit de tune bij de reclamespotjes op de televisie: What the world needs now is love, sweet love, it's the only thing there's just to little of.`

Tsja.

Vervang het woord love door respect, en we zijn helemaal waar we wezen moeten; deze verkeerscampagne past perfect in het straatje van Balkenende, die als mannenbroeder natuurlijk maar wat graag tot massale naastenliefde zou willen oproepen, maar dat is weer net een stap te ver. Hij lijkt me overigens een man die een sms`je of een email wel eens afsluit met zo'n MSN-emoticon, zo'n geel, grijzend koppie. Ja, dit kabinet heeft een obsessie met communicatie, dat is een ding dat zeker is.

Wat mij een beetje tegen staat aan deze campagne is het informele, quasi-lollige karakter ervan. Ik hou, letterlijk, van afstand houden. Ik vind ook niet dat ik van rechts rijden moet houden, want ik hou juist van links rijden, en hard ook. De wet evenwel schrijft voor dat ik rechts moet houden en niet harder mag dan 120, dus daar hou ik me aan. Dat is geen kwestie van liefde, maar een kwestie van regels en wie daarvan houdt, is of gek of een ambtenaar of beide.

Een onvoorzien nadeel van deze campagne lijkt me dat hij nogal makkelijk op de hak is te nemen. De eerste stickers met I love bumperkleven`, I love rechts inhalen` en I love 150 km p/u` zijn al gesignaleerd. Het kan natuurlijk zijn dat het kabinet zo een levendige discussie wil uitlokken tussen haar burgers, maar dat lijkt me sterk. Fuck Karla` zal ook niet lang meer op zich laten wachten. Ik wil maar zeggen: door dat domme rode hart te gebruiken, begeeft de overheid zich met haar communicatie op glad ijs: de taal van de straat. Nog even en we tutoyeren elkaar allemaal, overal en altijd. En wie met u wil worden aangesproken, krijgt een klap voor zijn kanis.

Tot slot: er zit een schrijnend fragment in een van die spotjes. Een vrouw met een T-shirt aan waarop I love voorrang aan fietsers van rechts` staat, springt op in een cabrio als van rechts een aantrekkelijke fietser komt. De fietser wordt afgeleid door haar boezem en de voice-over spreekt de woorden Een tikkeltje overdreven`. Kort daarop botst de fietser tegen een paal, waarop uiteraard ook een sticker: I love opletten in het verkeer`.

Maar wat is nou een tikkeltje overdreven? De reactie van de fietser of het voorrang verlenen aan fietsers van rechts? Of is het overdreven verkeersregels te combineren met tieten? Alweer een voorbeeld van hoe de overheid afglijdt omdat ze zo dolgraag wil communiceren. Laat ze hun werk doen, en laat de burgers met rust.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden