Commercie

DOOR ARNON GRUNBERG

Alles verandert, behalve cultuurpessimisme. Opvallend dat de cultuurpessimist altijd ageert tegen de markt - niet ten onrechte - en dus die markt als enige maatstaf hanteert.

Kunstenaars poseren dikwijls als doorgewinterde cultuurpessimisten. Zo klaagde een schrijver onlangs in NRC Handelsblad dat hij steeds meer tijd kwijt is aan 'public relations'. Ooit zou dat niet nodig zijn geweest. Maar wie dwingt hem? De onzichtbare hand van de vrije markt? Zijn uitgever? Of toch zijn partner, die vaker op vakantie wil?

Dat een positie buiten de wereld van koop en verkoop niet meer mogelijk is, vergeet de cultuurpessimist. Hij veinst die positie te hebben ingenomen; slechts de innerlijke noodzaak en het engagement zouden hem drijven. Prompt schrijft hij een vlammend betoog tegen het neoliberalisme en op de omslag staat: 'Al meer dan 40.000 exemplaren verkocht!'

Kortom, cultuurpessimisme is commercie zonder van commercie te reppen (met dank aan J. Goudsblom).

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden