'Commerciëlen' gaan digitaal, maar kijker met schotel ziet niets

De oprichter van de First Dutch Satellite Club, Th. Huisman, heeft alvast een digitale decoder laten 'overvliegen'. Hij heeft zich erbij neergelegd dat zijn huidige ontvangstapparatuur vanaf 18 augustus waardeloos wordt....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

De nieuwe decoder heeft Huisman bijna 1600 gulden gekost. Op een schadevergoeding hoeft hij niet te rekenen. Maar ook mét schadevergoeding zouden alle schotelbezitters geen digitale decoder kunnen aanschaffen. Er zijn er gewoon te weinig. 'Er zijn er maar veertigduizend van op de markt. Meer niet.'

De Consumentenbond neemt de kwestie hoog op en wil dat staatssecretaris Nuis van Cultuur zich ermee bemoeit. Hij moet ervoor zorgen dat tijdens een overgangsperiode zowel een analoog als een digitaal signaal wordt uitgezonden. In Duitsland is dat verplicht.

Zijn de leveranciers niet ingespeeld op de vraag naar de nieuwe apparatuur, de overheid weet niet waar de benadeelde consumenten hun beklag zouden moeten doen. Nuis' ministerie verwijst in eerste instantie naar Verkeer en Waterstaat, maar doet later een tweede suggestie: Economische Zaken.

'We zullen er zeker serieus naar kijken', belooft Verkeer en Waterstaat, 'maar vragen ons af of wij hier wel een rol in hebben. We moeten er iets langer naar kijken om te bepalen waar deze klacht thuishoort. Misschien wel bij de Europese Commissie'.

Even later: 'Waarschijnlijker is dat het ministerie van Economische Zaken de beslissing kan brengen. Zij hebben daarvoor een Wet Economische Mededinging.'

'Ik heb er nog even over gebabbeld met de terzake kundige ambtenaar, maar hij vraagt zich af of deze klacht wel een machtspositie-kwestie is', zegt het ministerie van Economische Zaken. 'En áls dit het geval is, moet ook nog een strijdigheid met het algemeen belang worden aangetoond. Maar elke klacht die hierover bij ons binnenkomt, zal in behandeling worden genomen.' Eerder al had de Consumentenbond de Holland Media Groep (RTL 4 en 5 en Veronica) gevraagd de kosten van de nieuwe apparatuur aan de schotelbezitters te vergoeden. Maar HMG vindt dat zij geen klant-leverancier-relatie met de schotelbezitters heeft en verwijst naar de leveranciers. Die noemen het probleem vervelend, maar zeggen niets voor de consument te kunnen doen omdat zij niet vooraf van de plannen op de hoogte zijn gesteld. Huisman vindt dat geen argument. 'Het is al heel lang bekend. Een goede leverancier is goed ingelicht. Hij had er al in december 1995 over kunnen lezen in de vakbladen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden