Commercieel Brits spoor bankroet

De vijf jaar geleden geprivatiseerde Britse spoorwegen komen weer onder controle van de overheid. Railtrack, de beheerder van het spoorwegnet, ging gisteren bankroet en zal niet langer als particuliere onderneming worden geëxploiteerd....

Van onze correspondent Peter de Waard

De rechtbank benoemde zondag een bewindvoerder die de leiding bij het bedrijf overneemt en bewerkstelligt dat de treinen blijven rijden. De beursnotering van het bedrijf zal morgen vrijwel zeker worden opgeschort.

De Britse staat liet gisteren weten Railtrack niet te willen renationaliseren, maar te willen onderbrengen in een stichting zonder winstoogmerk. Deze stichting zal worden bestuurd door vertegenwoordigers van de overheid, vakbonden en belangenorganisaties van reizigers.

Een kwart miljoen beleggende Britten, waaronder een groot deel van het personeel, zal worden gedupeerd. De aandelen die vrijdag nog 2,80 pond noteerden, zijn vrijwel zeker waardeloos.

Railtrack laat in de failliete boedel een schuld van 3,3 miljard pond (11,5 miljard gulden) achter. John Robinson, sinds een half jaar bestuursvoorzitter van Railtrack, kritiseerde gisteren het overheids besluit om geen nieuwe leningen te verstrekken, waardoor het bankroet zondag onvermijdelijk werd. 'De regering heeft ons als een baksteen laten vallen.'

Railtrack is eigenaar van de totale infrastructuur van de Britse spoorwegen. Het bedrijf verhuurt de spoorlijnen aan een reeks particuliere vervoerders, waaronder Connex, Virgin Trains en Thames Link, en doet ook de beveiliging. In 1996 werd Railtrack naar de beurs gebracht, Het gold als de laatste grote privatiseringsoperatie van de toenmalige Conservatieve regering onder John Major.

Aanvankelijk ging het goed. De koers explodeerde in een jaar van 3,90 tot 17 pond. Maar een ongeluk in 1999 bij het Londense station Paddington, waarbij 31 mensen om het leven kwamen, luidde het begin van de ondergang in.

Railtrack moest miljarden gaan investeren in betere veiligheidssystemen. Een nieuw ongeluk bij Londen als gevolg van een gebroken rail, leidde vorig jaar tot een grondige inspectie van het net en snelheidsbeperkingen voor de treinen, waardoor het Britse spoorwegverkeer maandenlang een volkomen chaos was. De vervoerders dienden massaal schadeclaims in bij Railtrack. Plannen voor uitbreiding van het spoorwegnet - Labour wil de capaciteit met 50 procent opvoeren - werden op de lange baan geschoven.

Premier Blair zei vorige week dat er gebieden zijn waarin de particuliere sector goed functioneert en gebieden waarin dat niet het geval is. 'En dat laatste geldt voor de spoorwegen. De privatisering is hier een ramp geworden.' Volgens Railtrack-topman Robinson is de regering hier zelf voor verantwoordelijk. 'Het management heeft misschien gefaald, maar was ook met handen en voeten gebonden aan allerlei door de regering ingestelde verschillende toezichthoudende instanties die telkens met nieuwe eisen kwamen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden