Commercie probeert te verdienen aan Charlie Hebdo

De leus 'Je suis Charlie' is niet alleen een uiting van solidariteit geworden met de slachtoffers van de aanval op Charlie Hebdo, het is ook een populaire merknaam waarmee geld kan worden verdiend. Op het internet zijn tal van t-shirts, mokken, sleutelhangers en andere artikelen te koop die gebruik maken van het zwart-witte logo. Joachim Roncin, de bedenker van de leus, spreekt er schande van.

'Je suis Charlie-shirts in Langenboom. Deze t-shirts werden gratis beschikbaar gesteld voor geïnteresseerden door drukkerij Festa. Beeld anp

Op de Franse eBay-website levert de zoekterm 'Je suis Charlie' inmiddels meer dan zevenduizend zoekresultaten op, voornamelijk van artikelen die bedrukt zijn met het motto. Op Amazon zijn honderden vergelijkbare advertenties te vinden.

Een doorsnee 'Je suis Charlie'-shirt kost op eBay ongeveer een tientje. Dat valt in het niet bij de prijs die sommige verkopers vragen voor de - vooralsnog - laatste uitgave van Charlie Hebdo. Voor de editie van afgelopen woensdag hopen sommige verkopers duizenden euro's te kunnen krijgen. Geïnteresseerden in het blad kunnen wellicht beter wachten tot aanstaande woensdag, wanneer een nieuwe Charlie Hebdo zal verschijnen met een uitzonderlijke oplage van 1 miljoen.

De Charlie Hebdo-editie van zeven januari, voor duizenden euro's te koop aangeboden op eBay. Beeld @Twitter

Webwinkel 3 Suisses maakte het wel erg bont door op sociale media een afbeelding te plaatsen waarin het logo van het bedrijf was veranderd in een 'je 3 Suisses Charlie.' Na een storm van verontwaardigde reacties op sociale media bood het bedrijf zijn excuses aan.

Joachim Roncin, de artiest die kort na de aanslag het zwart-witte logo ontwierp in hetzelfde lettertype dat het blad gebruikte, toonde zich teleurgesteld over de verkoopacties. 'De mensen zijn gek', zei Roncin in een interview met het blad Ouest-France. 'Dat ze dit voor het geld doen, dat is van een ongekend cynisme. Schandelijk.'

EBay en Amazon hebben aangekondigd dat zij alle provisie die de bedrijven ontvangen over de verkochte producten, zullen schenken aan Charlie Hebdo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden