Nieuws Bootvluchtelingen

Commando's Malta nemen olietanker over die was gekaapt door opgepikte migranten

Commando’s van het Maltese leger hebben een Turkse olietanker overgenomen die eerder was gekaapt door migranten die gered waren op zee. Het schip is aangekomen in de haven van de Maltese stad Senglea. Daar werden de migranten meegenomen voor ondervraging.

Een lid van de Maltese speciale eenheid bewaakt de migranten op de El Hiblu 1, die de olietanker eerder hadden gekaapt. Beeld AFP

De olietanker El Hiblu 1 was onderweg naar Libië toen het zo’n 120 migranten op zee oppikte. Volgens Italiaanse media zouden de migranten in opstand zijn gekomen toen bekend werd dat zij terug naar Libië zouden worden gebracht. Nadat ze het schip hadden overgenomen, dwongen de migranten de bemanning koers te zetten naar het noorden, richting Europa.Toen de olietanker koers zette richting Malta en het Italiaanse eiland Lampedusa, besloot het Maltese leger in te grijpen. 

Beeld AP

De Italiaanse vicepremier Matteo Salvini noemde de kaping van het schip ‘de eerste piratenactie op zee van migranten’. Salvini: ‘Dit zijn geen migranten in nood, maar piraten. Ze zullen Italië alleen door een telescoop te zien krijgen.’

De leider van de rechts-nationalistische partij Lega heeft vorig jaar de Italiaanse havens gesloten voor reddingsschepen met migranten en steun gegeven aan de Libische kustwacht om zelf migranten voor haar kust te redden en terug te nemen. De EU heeft de Italiaanse koers gevolgd en heeft deze week ook besloten de reddingsschepen van de Europese anti-smokkelmissie Sophia voorlopig uit zee te halen. Deze schepen hebben sinds de oprichting in 2015 meer dan vijftigduizend migranten in nood gered, maar ook zij waren niet langer welkom in de Italiaanse havens. 

Operatie Sophia gaat wel door met toezicht op mensensmokkel vanuit de lucht en het ondersteunen van de Libische kustwacht. Mensenrechtenorganisaties als Amnesty International noemen het Europese besluit schandelijk en zeggen dat Europa hiermee zijn verantwoordelijkheid ontloopt om mensenlevens te redden.  Hulporganisaties veroordelen het doorsluizen van de verantwoordelijkheid aan de Libische kustwacht al langer, omdat bekend is dat migranten na hun redding op zee in erbarmelijke omstandigheden worden gedetineerd en mishandeld.  

Bovendien zou de kustwacht zelf schuldig zijn aan mensensmokkel en -handel voor dwangarbeid. Bij eerdere reddingsoperaties door de Libische kustwacht verdronken tientallen migranten, omdat zij van boord sprongen uit vrees terug naar ‘de hel van Libië’ te worden gestuurd, zo hebben de hulp- en mensenrechtenorganisaties meerdere malen uit getuigenissen opgetekend. Op dit moment zitten ruim 5.700 migranten vast in dergelijke detentiecentra in Libië.

Sinds het verzet van Italië tegen de migrantenstroom, zijn er bijna geen reddingsschepen meer actief voor de kust van Libië. Bij de laatste reddingsoperaties moesten schepen van hulporganisaties als Artsen zonder Grenzen soms weken op zee dobberen met honderden wanhopige migranten aan boord voordat een andere EU-lidstaat de helpende hand toestak. Het aantal migranten dat vanuit Libië naar Italië probeert over te steken is door de maatregelen drastisch afgenomen, maar het aantal migranten dat verdrinkt is nog steeds relatief hoog. Vorige week verdwenen nog ruim 25 migranten in zee voor de kust van Sabratha toen hun bootje omsloeg. 

Nadat El Hiblu 1 van de kapers werd teruggenomen is het schip naar een Maltese haven geëscorteerd. Beeld AP

Lees ook:

Op deze pier zei Italië ‘nee’ tegen bootvluchtelingen. Wat is er sindsdien veranderd?
Sinds juni heeft Italië de rechts-populistische Regering van Verandering. Die beloofde korte metten te maken met het migratieprobleem. Wat is er veranderd? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden