'Coming out op het werk valt veel Moskouse meisjes mee'

Ze begon een lesbische glossy; eerst voor de grote stad, later de rest. Hoe durfde ze dat, in een land met zoveel homofoben?

'Veel mensen zien alleen donkere wolken boven de LGBT-gemeenschap in Rusland, maar er is een andere realiteit en die laten wij zien.' Rondstappend op rubberen laarzen in de felle kleuren van de Engelse Union Jack, oogt Milena Tsjernjavskaja als een typische exponent van de nieuwe generatie Moskovieten die - wars van de beklemmende politieke situatie - haar eigen leven vormgeeft.


De 24-jarige public relations manager in een groot ict-bedrijf lanceerde deze maand samen met een aantal vriendinnen Agens, de eerste lesbische glossy in Rusland. Het is een lifestyletijdschrift, zegt ze, gemodelleerd naar het Amerikaanse OUT- zonder datingadvertenties, seks en politiek. 'We willen een plek creëren waar meisjes naartoe komen en zeggen: zie je wel, het leven is zo slecht nog niet.' De eerste oplage, van bijna duizend exemplaren, wordt alleen in Moskou en Sint-Petersburg verspreid, maar de uitgever is bezig met de officiële registratie als persorgaan, waarna de oplage omhoog kan en de distributie kan worden uitgebreid.


In uw eerste commentaar schrijft u dat niet iedereen zin heeft de straat op te gaan om met homofoben te vechten. U wilt een 'nieuw imago van de lesbische gemeenschap' kweken.

'Geen van mijn vriendinnen voelt de behoefte om te gaan demonstreren. Ze willen een normaal leven en ze geloven niet dat die demonstraties iets kunnen veranderen. De enige homo's of lesbiennes die veel Russen kennen, zijn mensen die ze op televisie zien demonstreren, zich uitkleden of vechten met de politie. Dat bepaalt het imago. Wij willen laten zien dat lesbiennes normale mensen zijn, die werken en liefhebben zoals ieder ander. Die andere kant laten zien, kan ook bijdragen aan het oplossen van het homoprobleem in Rusland.'


Wat is de doelgroep van Agens?

'Jonge meisjes van 22 tot 32 met een inkomen, opleiding, ambities en een brede belangstelling. Meisjes die positief ingesteld zijn. Maar ons publiek blijkt zich uit te strekken tot een breder publiek; er is ook belangstelling van hetero's, homo's, en zelfs van de ouders van lesbiennes. En tot nu toe heb ik vooral positieve reacties gekregen, ook in Russische media. Mijn familie is heel trots op me, maar ook kreeg ik op mijn werk felicitaties van twee oudere managers die er altijd heel serieus uitzien.'


Vitali Milonov, de geestelijke vader van de anti-homopropagandawet in Sint-Petersburg, zei dat u niet de wet schendt maar beter over katjes zou kunnen schrijven.

'Ja en misschien gaan we daar wel iets mee doen - met Milonov en katjes.'


In het eerste nummer geeft u tips over hoe je je haar kunt styleren, maar ook over coming out.

'Dat is heel interessant; want uit een peiling die we deden in Moskou bleek dat de ervaring die veel meisjes daarmee op hun werk hadden niet zo negatief was. Veel collega's reageerden neutraal of juist nieuwsgierig. Meisjes werden vooral overladen met vragen. De situatie in Moskou is natuurlijk heel anders dan in de provincie, maar de stad kan ook een voortrekkersrol spelen voor de rest van het land. En zelfs daar... Wij maken nu een onderwerp over Russische lesbiennes die 'getrouwd' zijn - met of zonder kinderen. Niet echt getrouwd, dat kan niet, maar mensen die een trouwfeest houden. En we hebben er veel gevonden, ook in de provincie; meisjes die ook geen enkele moeite hadden voor ons op de foto te gaan. Een positieve verrassing, ondanks al die wetten.'


U bent in de Verenigde Staten geweest. Wat is het grootste verschil tussen lesbische meisjes daar en in Moskou?

'De innerlijke vrijheid die je daar voelt. Hier kun je niet echt over jezelf praten. Veel lesbiennes zijn er bang voor en zijn er aan gewend zich niet te uiten. Want je wordt bekeken als museumstuk en je weet nooit wat de reactie zal zijn. Maar die angst voor negatieve reacties is ook een zelfbeperking. Met de uitgave van dit tijdschrift is mijn eigen coming out compleet - en het is een geweldige bevrijding. Je voelt je veel gelukkiger.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden