College Rotterdam wil milieuzone fors uitbreiden

Het Rotterdamse gemeentebestuur wil de milieuzone van de stad fors uitbreiden. De meest vervuilende auto's mogen straks een groot deel van Rotterdam niet meer in. Doel is om de roetuitstoot over vier jaar met 40 procent te verminderen. Milieudefensie juicht, maar transportorganisaties zijn 'onaangenaam verrast'.

File op de A20 bij Rotterdam.Beeld anp

De nieuwe milieuzone beslaat het hele stadsdeel ten noorden van de Maas, tot aan de ring. Alle vracht- en bestelauto's van vóór 2005 die op diesel rijden mogen daar dan niet meer komen. Het zou gaan om ongeveer 10 procent van de bestelauto's. Mogelijk gaat de nieuwe maatregel ook gelden voor personenauto's van voor 1992.

'De luchtkwaliteit van Rotterdam schiet tekort volgens Europese normen,' zegt D66-wethouder Pex Langenberg. Gemeenten die vanaf 1 januari 2015 niet voldoen aan die normen, riskeren een boete. Eerdere maatregelen voor schonere lucht, zoals meer oplaadpunten voor elektrische auto's, bleken volgens de wethouder onvoldoende effectief. 'In andere Europese steden zien we dat een grotere milieuzone wél werkt.'

Over de precieze uitwerking van de plannen gaat het college de komende tijd in overleg met betrokken belangengroepen. Begin 2015 wordt het definitieve plan aangeboden aan de gemeenteraad. Langenberg wil de nieuwe maatregel op 1 juli 2015 laten ingaan. 'Het is een gevoelige discussie voor een autostad als Rotterdam', geeft de wethouder toe. Het vorige stadsbestuur vergaderde twee jaar over het onderwerp, maar kwam niet tot een plan van aanpak.

Milieuorganisaties blij

Milieuorganisaties zijn blij dat er eindelijk een plan ligt. 'Rotterdam liep achter op andere steden wat betreft gezonde lucht, dus dit is voor Rotterdammers geweldig nieuws', zegt een woordvoerder van Milieudefensie.

Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland is echter 'onaangenaam verrast'. 'De gemeente dwingt ondernemers nu om versneld andere voertuigen te gaan aanschaffen,' zegt voorzitter Arthur van Dijk. 'Als je vorig jaar een nieuwe vrachtauto hebt gekocht en je mag er opeens niet meer de binnenstad in, is dat een flinke schadepost, zeker voor een klein bedrijf.'

Rotterdam is de tweede Nederlandse stad die haar milieuzone uitbreidt. In de Utrechtse binnenstad mogen vanaf 1 januari 2015 al geen dieselauto's van vóór 1 januari 2001 meer komen.

Kolencentrale in aanbouw op de Maasvlakte in 2010.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden