Collectie in de aanbieding

Museumdirecteur Stanley Bremer wil door de Afrika-collectie van het Wereldmuseum te verkopen, financiële problemen voor zijn.

AMSTERDAM - 'Kinderachtig' en 'misschien zelfs wel ingegeven door jaloezie'. Zo noemt Wereldmuseum-directeur Stanley Bremer de ophef die onder collega-museumdirecteuren is ontstaan over zijn plan delen van zijn museumcollectie - de Afrika-collectie in het bijzonder - te kapitaliseren. Maandag stuurden directeuren van musea als het Tropenmuseum in Amsterdam en het Volkenkundig museum in Leiden een brandbrief aan burgemeester Aboutaleb van Rotterdam - de eigenaar van de collectie. In zijn ogen loopt Bremer op de troepen vooruit in een klimaat van een terugtrekkende overheid. 'De tijd van het subsidie-infuus is voorbij. Ik zoek naar oplossingen.'

Het Rotterdams Wereldmuseum zit toch niet in de problemen?

'Nee, we halen nu 40 procent omzet uit eigen inkomsten. Dat is veel meer dan de eis van 17,5 procent die staatssecretaris Zijlstra per 2013 aan musea stelt. Maar ik wil de problemen voor zijn. De gemeente Rotterdam zet het mes in cultuursubsidies en ook vanuit Den Haag zal er steeds minder geld komen. Ik reageer op die ontwikkelingen, in plaats van passief om hulp te roepen en te zeuren over de plannen van iemand anders.'

U vindt dat de kritiek van de collega-museumdirecteuren geen enkele grond heeft?

'Nee. Ik moet die brief aan Aboutaleb nog aandachtig lezen. De actie van de andere musea lijkt op het klikken van basisschoolleerlingen bij de meester. Ze moeten zich met hun eigen zaken bezig houden. Wij hebben net een prachtig 125-jarige bestaan gevierd, staan er internationaal goed op. Misschien is het jaloezie.'

Heeft u niet te maken met cultureel erfgoed, collecties die we voor de eeuwigheid verzamelen?

'Ik vind echt niet alles uit mijn collectie geschikt voor de eeuwigheid. Van de 100 duizend stukken zijn er misschien 40 duizend echt goed. Stel dat ik mijn Afrika-collectie verkoop. Dan kan ik toch een regeling treffen dat ik de collectie tentoonstel wanneer ik dat wil? Dan blijft de collectie openbaar voor het publiek.'

U zegt bij de verkoop te handelen in de geest van de Leidraad Afstoting Museale Objecten (LAMO), de richtlijn die Nederlandse musea zelf hebben opgesteld. Toch wilt u het verdiende geld niet in uw collectie stoppen.

'Dat moet je in brede zin zien. Ik bouw een kapitaal op van 60 miljoen euro en het rendement van 3,6 miljoen euro stop ik in mijn exploitatie. Dat komt dan toch weer ten goede aan het museum?

Is het museum is er niet voor de collectie, in plaats van de collectie voor het museum?

'Musea zijn er in eerste instantie voor het publiek. En wat betreft de Afrika-collectie heeft Nederland genoeg te bieden. Je hebt het Tropenmuseum en Museum Volkenkunde Leiden die zich sterk richten op Afrika. En je hebt ook nog Afrika Museum Berg en Dal. Nou, dan kan ik me toch richten op Azië en Oceanië? De stad Rotterdam richt zich ook sterk op dat werelddeel. Denk aan de haven, daar is het Azië voor en Azië na.'

De collega-musea oordelen dat uw Azië-collectie veel minder hoogstaand is dan uw Afrika-collectie.

'Dan moeten ze maar eens hier komen kijken. Die mensen snappen er niks van. We hebben een ijzersterke Azië-collectie.'

Klopt het dat zich al kopers hebben aangediend voor de Afrika-collectie?

'Nee. Maar uiteraard zijn er handelaren en verzamelaars met interesse. Die lopen hier ook rond en bekijken de collectie. Maar het zal nog even duren voordat we tot verkoop over gaan. In december krijgt de gemeente Rotterdam het plan voorgeschoteld. Daarna zullen we zien waar de collectie heen gaat.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden