Collectebus legt het af tegen sponsorloop

Goede doelen storten zich massaal op de organisatie van extreme sportevenementen om donaties binnen te halen. Het enorme succes van Alpe d'HuZes - waar fietsers geld ophalen voor KWF Kankerbestrijding - heeft dit jaar tot een wildgroei aan nieuwe initiatieven geleid.

AMSTERDAM - Zeker 15 grote sportieve evenementen voor goede doelen worden dit jaar voor de eerste keer georganiseerd. Met wervende namen als de WNF Challenge, de Rode Neuzen Race en Hike & Bike pogen gerenommeerde goede doelen als het Wereldnatuurfonds, de Cliniclowns en het Rode Kruis geld op te halen met sportieve prestaties. De Dierenbescherming, de Hartstichting, de Vastenaktie en het Revalidatiefonds organiseren gesponsorde wandeltochten.


De sportieve fondsenwerving kopieert de werkwijze van de al langer bestaande sponsorloop voor kinderen: een dubbeltje voor elk rondje. Volwassen sportievelingen leveren voor het goede doel een prestatie en krijgen naar rato uitbetaald. De bedragen zijn alleen groter dan bij de sponsorloop op de basisschool: om zich van grote bedragen te verzekeren, hanteren de goede doelen vaak een minimuminleg van de deelnemers van vele duizenden euro's.


'De werving met sportevenementen staat in Nederland nog in de kinderschoenen', zegt directeur Bert Cocu van Emolife, een bureau gespecialiseerd in sportieve fondsenwerving. 'In de VS is 10 procent van de fondsenwerving afkomstig uit sportsponsoring. In Nederland is dat nog geen 1 procent.' De collectebus, de acceptgiro en de nalatenschappen zijn nog de hoofdmoot van opbrengst uit fondsenwerving.


De Roparun, een hardloopwedstrijd tussen Parijs en Rotterdam voor kankerpatiënten, was in Nederland jarenlang wegbereider van het fenomeen. Een doorbraak van deze vorm van sponsoring kwam in 2010 toen amateurfietsers zes keer op een dag de Alpe d'Huez (bekend van de Tour de France) beklommen. De opbrengst voor KWF Kankerbestrijding was toen 12 miljoen. Dit jaar werd met de Alpe d'HuZes zelfs 20 miljoen opgehaald. 'Onze groei aan inkomsten is grotendeels te danken aan deze vorm van sponsoring', zegt Marsja Meijer van KWF kankerbestrijding.


'De goede doelen willen met fysieke prestaties inspelen op de emotionele betrokkenheid van de donateurs', constateert hoogleraar filantropie Theo Schuyt. 'De evenementen weerspiegelen de strijd die de patiënten ondergaan. Ze combineren bovendien de compassie van de deelnemers met het groepsgevoel van de sportieve prestatie.' Door gebruik van sociale media als Facebook en Twitter weten de deelnemers veel sponsors te vinden, aldus Schuyt.


Vooral gezondheidsfondsen maken driftig gebruik van sportevenementen. 'Bij ziektes is er sprake van een sterke emotionele binding', zegt Cocu van het Amsterdamse bureau Emolife. 'Er is woede over het verlies van een dierbare, en bij overlevenden overheerst juist de survivalinstelling. Donateurs willen een prestatie neerzetten om de ziekte te bestrijden.'


Emolife is in Nederland wegbereider van sportevenementen. Dit jaar organiseert het bureau zeker 12 prestatietochten. De Duchenne Heroes, een meerdaagse mountainbiketocht voor de spierziekte duchenne, was in 2006 het eerste evenement van Emolife. Inmiddels halen de 300 mountainbikers jaarlijks dik één miljoen euro op.


'Dat is ruwweg driekwart van onze totale opbrengst uit fondsenwerving voor het goede doel', zegt voorzitter Elizabeth Vroom van het Duchenne Parent Project. 'Wij zijn niet van de bedelbrieven, maar willen betrokkenheid van de donateur', verklaart Vroom. 'Mountainbiken door stoere mannen voor kleine kinderen.


Voor ontwikkelingsorganisaties en natuurorganisaties is het minder eenvoudig een gesponsorde tour- of prestatietocht te organiseren, constateert Cocu. De betrokkenheid van de donateur is minder emotioneel. 'Voor deze goede doelen mikken we daarom juist op een selecte groep gepassioneerde deelnemers die een extreme prestatie willen neerzetten.'


Zo organiseert Emolife voor Amref Flying Doctors dit jaar voor de eerste keer de Kenya Classic, een zesdaagse fietstocht met 75 deelnemers langs locaties waar het sponsorgeld wordt besteed. De deelnemers moeten minimaal 5.000 euro sponsorgeld bijeenbrengen. Ze krijgen in ruil overnachting en technische ondersteuning. De organisatie Wereldouders wil geen geld, maar wil nieuwe ouders vinden met de Nicaragua Volcano Challenge.


De opbrengsten liggen bij de nieuwe initiatieven een stuk lager dan bij de al bestaande sportevenementen. De driedaagse WNF Challenge op de Friese meren - begroot 4 ton - bleef in mei steken op 276 duizend euro. De Vergeten Dierentocht van de Dierenbescherming, een wandeltocht van 7,5 tot 25 kilometer, leverde slechts 40 duizend euro op. 'Het is voor ons een eerste vingeroefening op een nieuw pad', zegt Niels Dorland van de Dierenbescherming. 'We gaan het kleinschalige project nu evalueren en bekijken wat voor de toekomst de mogelijkheden zijn.'


M.m.v. Marijke Gijsbers


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden