Collateral, Agora, Midnight in Paris

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Tom Cruise in Collateral van Michael Mann. Beeld Dreamworks

Collateral (Michael Mann, 2004)
Eén, 23.15-01.10 uur.

Lekkere genrefilm van de man die het vak leerde als producer van misdaad-tv-series (waaronder Miami Vice, waarvan hij later zelf een filmversie zou maken). Michael Mann werd groot met het briljante Heat, waarin Robert De Niro en Al Pacino voor het eerst samen speelden (ze speelden ook allebei in The Godfather II, maar niet samen). Die evenaarde hij niet met Collateral, maar de film over huurmoordenaar Tom Cruise, taxichauffeur Jamie Foxx en advocate Jada Pinkett Smith, die in nachtelijk Los Angeles op een onvermijdelijke apotheose afstevenen, is een prima misdaadfilm. Vooral in de moord- en actiescènes laat Mann zich van zijn beste kant zien. Tom Cruise stijgt onder zijn leiding tot grote hoogte als de gehaaide huurmoordenaar Vincent. Hij doet je de rillingen over de rug lopen, met geblondeerd haar, nota bene. En Jamie Foxx speelt met evenveel precisie de dromerige taxichauffeur bij wie Cruise op een kille avond in de auto stapt, op weg naar zestien moorden. Op een krankzinnige, maar geloofwaardige manier raken hun levens verknoopt.

Collateral gaat vooral ook over de locatie Los Angeles. Over de routes die je er als taxichauffeur moet rijden om het verkeer te omzeilen. Over jazzclubs, neonlichten, fabrieksterreinen en morsige voetgangerstunnels. Zweeft Mann niet met een helikopter boven de stad, dan zijn de wolkenkrabbers wel te zien in de ruiten van Max' taxi. Ook achterbuurten en lege parkeerplaatsen krijgen door de stijlvolle cameravoering en belichting een grimmige schoonheid. Collateral zou zich oorspronkelijk in New York afspelen, maar die stad werd al vaak genoeg gebruikt, vond Mann. Bovendien heeft Los Angeles volgens Mann zijn eigen kwaliteiten, die in films niet genoeg worden gebruikt. Hij zei daarover ooit: 'Het is een waanzinnige megapolis met 17 miljoen inwoners die ook een industrieel landschap heeft. Ik hou van de beklemming en vervreemding die daaruit spreekt.'

Agora (Alejandro Amenábar, 2009)
Canvas, 20.40-22.40 uur.

Regisseur Alejandro Amenábar (The Others, Mar adentro) kwam op het idee voor Agora toen hij op een avond een boottochtje maakte en vol bewondering naar de sterren en de Melkweg keek. Wat begon als een film over het heelal, veranderde al snel in een film over het Romeinse rijk in Egypte, met de Alexandrische filosofe Hypatia (Rachel Weisz) als heldin; sprongen in tijd, ruimte en thematiek die voor een gepassioneerd genie als Amenábar niet eens zo groot zijn. Weinig films die het grote en het kleine, het goddelijke en het aardse, het zichtbare en het onzichtbare zo vanzelfsprekend met elkaar verenigen als Agora. Alsof hij er zelf bij was, zo overtuigend schetst Amenábar het roerige klimaat dat in de 4de eeuw na Christus in de Egyptische stad Alexandrië heerste.

Midnight in Paris (Woody Allen, 2011)
NPO 2, 23.15-00.45 uur.

Bij Woody Allen is de liefde vrijwel altijd een substituut voor de angsten en zwakheden van zijn personages. Dat geldt zeker voor de Amerikaanse scenarioschrijver Gil (Owen Wilson), die als toerist Parijs aandoet: zijn geïdealiseerde Parijs moet het antwoord bieden op zijn levensvragen, zijn angst voor de dood op afstand houden en hem ook nog op het juiste liefdespad sturen. Het is niet de hedendaagse Franse hoofdstad, maar vooral het opwindende Parijs uit de jaren twintig waarvan Gil droomt. Op magische wijze belandt hij daar ook nog, midden tussen de culturele jetset van dat moment. Midnight in Paris is vooral een charmant, romantisch feestje; een ode aan een stad en aan het leven, hoe lastig dat soms ook is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden