Coderen kan ook leuk zijn voor kinderen

Cosmo Coding leert kinderen programmeren met plastic bouwstenen.

Beeld Noël Loozen

Kinderen moeten leren hoe je software maakt, roepen ICT-bedrijven. Dat is goed voor hun algemene ontwikkeling, zeggen ze er dan snel bij, want we mochten eens denken dat het hen alleen is te doen om het vervullen van hun vacatures. Helaas voor die bedrijven hebben kinderen een aangeboren aversie tegen twee woorden: 'moeten' en 'leren'.

Kan Awbie dat veranderen?

Awbie is een vriendelijke variant op de verschrikkelijke sneeuwman, dat witharige wezen dat zich volgens de overlevering ergens ophoudt in het Himalayagebergte. Onze jolige yeti is de held in een 'game' voor de iPad, die je door een bos vol verleidingen en vijanden loodst. Dat doe je niet door hem met je duimen te besturen, maar door Awbies handel en wandel te 'programmeren'.

Hocuspocus

Programmeren riekt naar eindeloze regels computerhocuspocus intikken op je toetsenbord. Geen haar op een kinderhoofd die daarover denkt.

Osmo Coding pakt het anders aan. Het laat je met echte plastic bouwstenen code maken. Elk blokje staat voor een specifieke handeling zoals lopen, objecten oprapen en springen. Door de blokjes in de juiste volgorde aan elkaar te klikken, kun je Awbie besturen. Blokjes met een cijfer erop vertellen Awbie hoe vaak hij iets moet doen, en pijlen vertellen hem welke richting hij op moet.

Maar hoe krijgen kinderen hun code in de iPad?

Daarvoor maakt Osmo gebruik van de camera van de iPad en software die de handeling van elk blokje leest en die omzet in programmeertaal. Om de blokjes te kunnen zien wordt de iPad rechtop in een standaard gezet en uitgerust met een spiegeltjesconstructie (een soort periscoop) die de camera naar het tafelblad voor zich laat turen, waar de blokken met code liggen.

Beeld Tom Zaunbr000

Osmo Coding, programmeren voor kinderen (*****)

59 euro plus starterkit voor 89,95.

Google-programmeurs

Osmo is bedacht door een handvol voormalige Google-programmeurs die een manier zochten om voor 5- tot 12-jarigen de digitale wereld van de iPad met de fysieke omgeving te verbinden. In de Osmo-reeks zijn acht toepassingen verschenen.

Anders dan met het kindvriendelijke pakket Swift Playground (van Apple, gratis) kun je met Osmo Coding geen nieuwe programma's maken. Maar het enige echte bezwaar is wellicht de prijs. Je moet naast Osmo Coding ook het startpakket met standaard en periscoop kopen. Ideetje voor Nederlandse ICT-bedrijven: misschien moeten jullie Awbie tot jullie kinderambassadeur uitroepen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.