Cocaïneroutes verlegd naar haven Rotterdam

Een kwart tot de helft van de in West- en Centraal-Europa geconsumeerde cocaïne komt binnen via de Rotterdamse haven. Dat blijkt uit een schatting van de Nationale Politie op basis van de drugsonderscheppingen in 2013. Rotterdam is een van de belangrijkste invoerplaatsen van cocaïne ter wereld.

AMSTERDAM - Tot vorig jaar werd Antwerpen nog beschouwd als de voornaamste invoerhaven van cocaïne in West-Europa, maar de onderscheppingcijfers suggereren dat internationale drugsorganisaties hun routes aan het verleggen zijn. Zo werd in 2012 18 ton cocaïne onderschept in Antwerpen, tegenover 3.600 kilo in Rotterdam. Een jaar later vonden de Belgen 4.800 kilo cocaïne, terwijl de Rotterdamse havendiensten bijna 10 ton confisqueerden.


De politie benadrukte op een wetenschappelijk seminar over cocaïnehandel dat schattingen over de precieze invoer nattevingerwerk zijn en dus geen zekerheid bieden. Er komen jaarlijks elf miljoen containers aan in Rotterdam, waarvan er slechts 50 duizend worden gescand. Omdat er vrij uitgebreide risicoprofielen worden gebruikt bij die controles, is het toch aannemelijk dat de schatting de werkelijkheid benadert.


De Rotterdamse hoogleraar criminologie Henk van de Bunt vermoedt dat de grotere invloed van de Rotterdamse haven te wijten is aan het Nederlandse antidrugsbeleid dat zich de laatste jaren te veel op de luchthavens richtte. Sinds Schiphol in 2003 de zogeheten 100-procentcontroles invoerde voor passagiers uit Curaçao, de Nederlandse Antillen, Suriname en Venezuela, is het aantal smokkelaars daar met ruim eenderde afgenomen.


'We hebben tien jaar lang geprobeerd een lijn te bestrijden waarin vooral bolletjesslikkers en andere kleinschalige koeriers opereren', zegt Van de Bunt. 'Dat is gelukt, maar het verbaast mij dat daar geen duidelijke politieke lessen uit worden getrokken. Was het wel verstandige politiek? Of was het te gehaast? Want wanneer je de luchtlijn effectief afsnijdt, blijft er een marktaandeel over voor groepen die de cocaïne op een andere manier weten te importeren, bijvoorbeeld via de haven.'


Ook criminoloog en cocaïnedeskundige Damián Zaitch van de Universiteit Utrecht stelt dat Nederland haar prioriteiten verkeerd legt. 'Slechts 5 procent van de wereldwijde cocaïnehandel gaat via de lucht. Dus waarom al die aandacht voor Schiphol? Het zou helemaal niet onverstandig zijn om de middelen die ze nu op Schiphol inzetten, te verplaatsen naar Rotterdam.'


De politie zei op het eerder genoemde seminar dat de focus op Schiphol niet uitsluit dat er ook in de Rotterdamse haven veel gebeurt. Alleen is het vanwege het economisch belang van de haven, en vanwege haar grootte, ondoenlijk om alle containers te controleren. Daarom is het beleid in Rotterdam niet zozeer gericht op de kleine spelers en hun kilo's, maar op de aanpak van topcriminelen.


De politie heeft daar naar eigen zeggen een aantal effectieve methoden voor ontwikkeld. Door gerichte controles ontmoedigt ze criminelen bijvoorbeeld de Rotterdamse havenbedrijven te misbruiken voor de smokkel van cocaïne. Ook zet de politie in op de aanpak van criminelen die cocaïne afzetten via anonieme, digitale marktplaatsen waarop hun transacties normaal gesproken lastig te traceren zijn.


Consumentenprijs al tien jaar constant

Net als tien jaar geleden betaal je voor een gram cocaïne ongeveer 50 tot 60 euro, afhankelijk van de zuiverheid. Dat suggereert dat er nooit een aanzienlijke schaarste op de markt is ontstaan en dat het percentage dat de havendiensten onderscheppen dus vrij constant moet zijn. Daarom duidt het toegenomen aantal onderscheppingen eerder op een groei van de totale cocaïne-invoer dan op effectievere onderscheppingmethoden.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden