Coca-Cola zakt in het rood en schrapt banen

Het beroemdste frisdrankmerk ter wereld leek onverwoestbaar. Maar ook Coca-Cola moet reorganiseren. Vooral de marketing moet beter...

Het verlies is grotendeels te wijten aan afschrijvingen op bottelarijen en voorraden, vooral in Rusland, de Baltische staten en Japan. Daarvoor zet de onderneming 813 miljoen dollar opzij. In totaal beliep het verlies 45 miljoen dollar (99 miljoen gulden) tegen een winst van 597 miljoen dollar het jaar ervoor. De omzet steeg wel, met 10,6 procent tot 4,9 miljard dollar (10,9 miljard gulden).

Coca-Cola biedt momenteel werk aan dertigduizend mensen. De banen verdwijnen voor een groot deel op het hoofdkantoor in Atlanta (2500). Achthonderd banen worden geschrapt op andere Amerikaanse locaties. Buiten de VS worden 2700 banen geschrapt. De reorganisatie moet een jaarlijkse kostenbesparing van 300 miljoen dollar opleveren.

In Nederland werken ongeveer 900 mensen bij Coca-Cola in vestigingen in Schiedam en Dongen. Vorig jaar is met de vakbonden overeen gekomen dat de fabriek in Schiedam gesloten wordt en dat de vestiging in Dongen wordt uitgebreid. Een woordvoerster van het bedrijf verzekert dat de reorganisatie in Nederland geen gevolgen zal hebben.

Bestuursvoorzitter Douglas Daft wil de regionale bestuurders meer macht geven om de marketing te verbeteren en beter te kunnen reageren op crises, zoals het terugroepen van frisdrank in Europa vorig jaar. Die actie kostte het bedrijf 75 miljoen dollar.

Behalve de paniek over ziek-makende Coca-Cola in Europa, had het bedrijf het afgelopen jaar te lijden onder verscherpte concurrentie van PepsiCo en lastige Europese kartelautoriteiten.

Desondanks slaagde het bedrijf er in om vorig jaar een recordaantal van 16 miljard kratten frisdrank te verkopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.