NieuwsBoycot adverteerders

Coca-Cola stopt maand met adverteren op sociale media

Coca-Cola heeft vrijdag aangekondigd alle reclames op alle sociale media voor ten minste 30 dagen te schrappen om een statement te maken tegen racisme op dit soort platforms.

Een van de beroemde rode Coca-Cola trucks. Het bedrijft stopt in juli met adverteren op sociale media.Beeld AP

‘Er is geen plaats voor racisme in de wereld en er is geen plaats voor racisme op sociale media’, zei James Quincey, CEO van de wereldwijde frisdrankengigant, in een korte verklaring.

Hij eiste dat sociale media, die ook door andere merken worden geboycot om hen te dwingen meer te doen tegen haatberichten, meer ‘transparantie en verantwoording’ moeten tonen. Coca Cola zal deze pauze gebruiken om ‘de balans op te maken van de advertentiestrategie en te kijken of herzieningen nodig zijn’, aldus Quincey.

Eerder vrijdag maakte Unilever al bekend voor de rest van het jaar niet meer te adverteren op Facebook en Twitter in de VS. Als reden gaf het bedrijf de gepolariseerde Amerikaanse politiek, racisme en haatdragende berichten.

IJsmerk en Unilever-dochter Ben & Jerry’s kondigde enkele dagen daarvoor aan per 1 juli te stoppen met adverteren op Facebook en Instagram.

Facebook-topman Mark Zuckerberg liet vrijdag weten dat Facebook strenger zal optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend zijn. Als ze afkomstig zijn van politici, kunnen ze zelfs worden verwijderd, zo zei hij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden