CNN verjongt met lichtshow

CNN probeert jonge kijkers weg te lokken van nieuwsconcurrenten Fox News Channel en MSNBC. Funky muziek, een nieuw uiterlijk en de blonde actrice Andrea Thompson moeten CNN Headline News een jeugdig imago verschaffen....

ALS 54-jarige kijker ben je, commercieel gezien, al een half lijk in de televisiewereld. Vandaar dat CNN Headline News, het vier-keer-de-wereld-rond-in-éen-uur-programma van de nieuwszender uit Atlanta, op zoek is naar jongere kijkers. De gemiddelde leeftijd van de

Headline-kijker is 54 jaar, en dus moet het programma nog sneller, nog spannender en nog leuker.

Om de jeugdige kijkers te bereiken heeft CNN Headline News deze week een nieuw uiterlijk gekregen, inclusief funky muziek en een sterpresentatrice: Andrea Thompson, tot voor kort actrice in de televisieserie NYPD Blue. Om Thompson klaar te stomen voor haar nieuwe rol als Headline-anchor heeft CNN de aantrekkelijke actrice een crash-cursus van elf maanden laten ondergaan in het nieuwsvak.

Snelheid en multi-tasking zijn de sleutelwoorden voor de internetgeneratie, en dus gaat het nieuws, opgediend in zich herhalende, maar steeds iets anders verdeelde porties van een kwartier, nog sneller. De nieuwslezers ratelen er op mitrailleursnelheid op los, en wie dat nog te langzaam gaat, kan tegelijkertijd onder op het scherm de laatste sportuitslagen lezen, de aandelenkoersen, plus de hoofdpunten van het nieuws: 'Geweld in het Midden-Oosten: schietpartijen op Westelijke Jordaanoever'. Het resultaat is een soort lichtshow waarbij de presentator rechtsboven in het scherm nog net om het hoekje kijkt.

In de Global Minute wordt vijftien seconden uitgetrokken voor de pogingen van minister van Defensie Rumsfeld de Russen te winnen voor het Amerikaanse plan voor een raketschild, gevolgd door beelden uit het Midden-Oosten, een brokje nieuws over gearresteerde hulpverleners in Afghanistan en een ander onderwerp dat aan de aandacht ontsnapt, omdat de headline beneden meldt: 'Radiopornografia: sommige Spaanstalige radiostations gaan over op gewaagde taal.' Wat zou dat nu te betekenen hebben?

Tussen de onderwerpen door klinkt een nieuw, trendy deuntje, soms zelfs door de nieuws-items - of er zelfs haast overheen.

De restyling van Headline News maakt deel uit van een operatie van CNN om een deel van de markt terug te winnen op nieuwsconcurrenten Fox News Channel en MSNBC. Hoewel CNN 21 jaar nadat het door Ted Turner werd opgericht, nog steeds veruit het grootste kijkerspubliek heeft, daalt het aantal kijkers in de VS de laatste jaren gestaag, terwijl Fox News Channel en MSNBC omhoogschieten.

De nieuwe aanpak is vooral het werk van Jamie Kellner, het nieuwe hoofd van Turner Broadcasting System. Kellner - ironisch genoeg is hij precies 54 jaar - is door de leiding van de media-gigant AOL Time Warner erbij gehaald om CNN nieuw leven in te blazen.

Om de resultaten van de nieuwszender wat op te krikken en aan de strenge winsteisen van AOL Time Warner te voldoen, ontsloeg het toenmalige CNN-hoofd Tom Johnson dit voorjaar bijna eentiende van het personeel. Maar volgens de top van het moederbedrijf was er kennelijk meer nodig. Ook Johnson zelf moest het veld ruimen.

In de nieuwswereld is Kellner een vreemde eend in de bijt. Hij is afkomstig van de entertainmentmedia, maar voor de AOL Time Warner-leiding telt vooral zijn succes als topman van Fox en later WB, een joint venture van Warner Bros. Kellner wist de twee televisiestations groot te maken dankzij zijn vermogen een jong kijkerspubliek aan te boren. De hoop is dat hij ook CNN aan een jeugdiger imago kan helpen. CNN Live heeft een nog ouder publiek dan Headline News: de gemiddelde leeftijd van de kijkers is daar maar liefst 64 jaar.

De komst van Kellner veroorzaakte de nodige onrust in de CNN-gelederen. Wat heeft iemand die soaps als Married.. With Children en The Simpsons op het scherm bracht, in de nieuwsbusiness te zoeken?, werd er gemopperd.

Maar de nieuwe baas wist die bezorgdheid deels te bezweren door Walter Isaacson, de ex-hoofdredacteur van het weekblad Time tot nieuwe chef van CNN te benoemen. De twee vullen elkaar perfect aan: Isaacson weet nauwelijks iets van televisie, maar alles van nieuws, en bij Kellner is het andersom.

CNN blinkt uit als het crisis is - het neerslaan van de protesten op het Tiananmen-plein, de Golfoorlog en de bestorming van het Witte Huis in Moskou - maar de nieuwszender heeft er moeite mee om de aandacht van de kijkers vast te houden als er weinig gebeurt.

Volgens Isaacson is het geheim eenvoudig: goede verhalen, goede journalistiek. Maar het lijkt erop dat zijn baas het accent toch iets anders legt, namelijk bij de 'sterren' die volgens hem de 'goede verhalen' moeten brengen, zoals NYPD Blue-actrice Andrea Thompson.

CNN-veteranen zijn ook bang voor het oprukken van 'zachte' onderwerpen: nieuws dat voornamelijk entertainment-waarde heeft. Volgens sommigen begint CNN Headline News vervaarlijk over te hellen naar een provinciaal televisiestation. Waarom maar een halve minuut aandacht voor Rumsfelds moeizame diplomatieke missie in Moskou, terwijl er wel tijd is voor de uitspraak van een rechter dat een kunstenaar een blote Barbie-pop in zijn kunstwerken mag etaleren?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden