Clubcard krijgt zijn beslag in eredivisie

De veiligheid in de stadions is er nog niet mee gegarandeerd en ook de organisatorische problemen die de Cotass club card met zich meebrengt zijn niet te voorkomen....

Van onze verslaggeefster

Tynke Landsmeer

UTRECHT

Vanaf 1 augustus kunnen er voor eredivisiewedstrijden geen kaarten meer in de losse verkoop worden gekocht. 'Zonder clubcard beleef je geen bal', luidt dan ook de slogan van de stichting Cotass.

Wie dit seizoen naar een voetbalwedstrijd wil, moet eerst een clubcard kopen. Op vertoon van een legitimatiebewijs kan de kaart voor een tientje worden aangeschaft. Daarmee kan de voetballiefhebber bij achthonderd SENS-verkooppunten (Staatsloterij) in het hele land een kaartje kopen voor wedstrijden uit de eredivisie. De clubcard, die twee jaar geldig is, garandeert geen plaatsbewijs voor een wedstrijd. Uitverkocht blijft uitverkocht.

In de eerste divisie maken vijf clubs, Den Haag, Go Ahead Eagles, Cambuur, Den Bosch en VVV, gebruik van de clubcard. Volgens Peter Vogelzang, directeur betaald voetbal van de KNVB, was het financieel niet haalbaar om de kaart ook in de eerste divisie verplicht te stellen. 'We willen de clubs niet onder druk zetten, maar in de toekomst moet de kaart in het hele betaald voetbal worden ingevoerd.'

De clubcard heeft dezelfde afmeting als een creditcard en is voorzien van een magneetstrip en barcode. Elke vereniging heeft zijn eigen kaart met daarop het logo van de club. Van Praag: 'Met zo'n kaart krijg je het gevoel: ik hóór bij die club.'

Er kan per persoon maar van één vereniging een clubcard worden gekocht, maar daarmee kan men wel toegangsbewijzen verkrijgen voor wedstrijden van andere clubs. Het zal echter niet meer voorkomen dat supporters van de bezoekende en thuisspelende club naast elkaar op de tribune plaatsnemen.

Tijdens een perspresentatie in de Utrechtse Galgenwaard wees Vogelzang nadrukkelijk op de voordelen. Niemand hoeft meer naar het stadion om een kaartje te kopen. Met de clubcard naar de sigarenboer om de hoek is voldoende, ook voor uitwedstrijden. Dat zal het stadionbezoek stimuleren en bovendien zullen de wachttijden bij de loketten rond het stadion afnemen.

De zwarte handel in voetbalkaarten en het vandalisme in de stadions zijn verleden tijd: de clubcard-houder staat immers geregistreerd. Bij wangedrag wordt de kaart ingenomen en de toegang tot alle stadions in Nederland onmogelijk gemaakt.

Uiteraard zitten er talrijke haken en ogen aan de definitieve invoering van de kaart. Want wat te doen wanneer opa zijn twee kleinzonen een keertje mee wil nemen naar een wedstrijd. Moet hij dan drie clubkaarten kopen, plus drie toegangskaarten voor één wedstrijd in het jaar? En wat wanneer iemand zijn kaart afstaat aan een relschopper. Komt die dan wel gewoon het stadion in?

Frans van Dommelen, algemeen directeur van Willem II, pleitte er in Utrecht voor de losse verkoop nog even voort te zetten, totdat alle stadionbezoekers aan het idee gewend zijn geraakt. Van Praag wilde daar niets van weten. Vorig jaar had hij de clubcard al verplicht willen stellen, dus alle clubs hadden volgens de Ajax-voorzitter tijd genoeg gehad hun achterban te informeren. 'En als jullie dat niet hebben gedaan, dan is dat jammer. Daar ben ik heel hard in.'

Bovendien kunnen de clubs ervoor kiezen op één clubcard meerdere toegangsbewijzen te verstrekken, zodat opa slechts één clubcard hoeft aan te schaffen. Het probleem is dan wel dat ook niet-geregistreerde supporters het stadion binnenkomen, maar daar is de clubcard-houder dan verantwoordelijk voor.

Sandor Popovics, manager bij FC Den Haag, is niet gelukkig met die regel. Bij FC Den Haag wordt slechts één kaart per clubcard verstrekt, om te voorkomen dat vandalen toegang krijgen tot het stadion. Bij uitwedstrijden heeft hij echter geen zeggenschap over de kaartverkoop en verliest hij de controle over de supporters.

De kritiek komt volgens Vogelzang te laat. 'Alle clubs weten al sinds 20 mei dat de invoering van de kaart verplicht is', zei hij. 'Iedereen is akkoord gegaan met het plan. Natuurlijk vergt de invoering veel inspanning en investering. Maar op de lange termijn verdient de kaart zichzelf terug.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden