Clown en acrobaat in 3D & Tel Sell bij de VPRO

Het beste (links) en het slechtste in en uit de media. Deze week: Bassie & Adriaan (links) leven voort op de iPad en Jelle Brandt Corstius maakt (per ongeluk?) een foutje tijdens Zomergasten.

'Hallo vriendjes en vriendinnetjes, we komen er weer aan. Hallo vriendjes en vriendinnetjes, wij blijven voor eeuwig bestaan.' Dat zou zomaar de intro kunnen zijn van Bassie en Adriaan, de animatieserie. Want de door vele generaties Nederlandse kinderen als helden aanbeden blauwbloes en platneus worden vereeuwigd als 3D-animatiefiguren. In november verschijnt een iPad-app waarop kinderen de klunzige helden avonturen kunnen laten beleven.


Je kunt stellen dat het duo toetreedt tot het Nederlandse Culturele Erfgoed. Tenminste, als we voor het gemak de cultuurdefinitie van Halbe Zijlstra hanteren: cultuur is makkelijk te begrijpen en levert geld op.


Zijn de clown en de acrobaat niet een perfecte spiegel van de Nederlanse ziel? Ietwat larger than life, maar zo herkenbaar. 'Een beetje dom', zou Máxima zeggen, maar ook boerenslim. Zie het hoofdstuk belastingfraude. Bovendien beleven ze hun avonturen het liefst op volksvakantiestekken als de costa's of de Canarische Eilanden, en hebben ze een geruststellend zwaar accent als ze buitenlands praten. Het is een nationale opsteker dat ook volgende generaties kunnen genieten van deze 'tijdloze personages', zoals hun producenten B&A noemen.


Voor Bassie is het overigens de tweede onderscheiding van formaat. In de vroege jaren negentig verscheen zijn olijke tronie op een plakje worst, Bassieworst. En nu dus op de iPad. Allememachies!


Sterre Lindhout

Wie is er nog lid van een omroep? Niemand. Daarom deed presentator Jelle Brandt Corstius zondag aan het einde van de laatste aflevering van Zomergasten een dringende oproep om lid te worden van de VPRO. Hij werd namelijk 'plotseling bevangen door een dramatisch gevoel', omdat de fragmentenmarathon volgend jaar zijn 25ste verjaardag viert.


Tel Sell-verkopers verbleken bij Brandt Corstius: 'Doe mij een lol en ga naar vpro.nl en klik op lid worden. Dat kost maar €12,50 en u krijgt er nog een dvd van Monty Python bij ook. Mijn tante Liesje zou zeggen: u bent een dief van uw eigen portemonnee als u het niet doet.'


Heel schattig, maar zendtijd gebruiken om leden te werven, dat mag dus niet. Het Commissariaat voor de Media pakt mogelijk het bonnenboekje erbij. Brandt Corstius - een zéér ervaren programamaker bij de publieke omroep - beweert dat hij niet bewust de regels overtrad. 'Zo stoer ben ik helemaal niet.' Je zou hem haast geloven, met die hypnotiserende ogen.


De eind- en hoofdredactie van Zomergasten 'hielden hun adem in' tijdens de oproep in het anders zo gestroomlijnde programma. Was de verrassing gespeeld? De VPRO verkondigde maandag wel dat Brandt Corstius' actie ruim 500 nieuwe leden heeft opgeleverd. Die zijn binnen, chapeau voor de VPRO.


Haroon Ali

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden