Closer, Easy A, Parts of a Family

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips op televisie voor u op een rij.

Beeld Columbia Pictures

Closer (Mike Nichols, 2004)
RTL 8, 20.30-22.35 uur.

'Hello stranger.' Nadat de ijle klanken van Damien Rices The Blower's Daughter in de openingsscène van Closer zijn weggestorven, zijn dat de eerste woorden die Natalie Portman uitspreekt. Ze is zojuist aangereden door een Londense taxi en spreekt de profetische woorden tegen de door Jude Law gespeelde jongeman die haar zal begeleiden naar het ziekenhuis. Zwoel kijkt zij naar hem: een tijdsprong verder zijn de twee een stel. Die tijdsprongen komen vaker voor in het door de Brit Patrick Marber geschreven Closer, dat hij baseerde op zijn eigen toneelstuk uit 1997. Ze resulteren erin dat we van de relaties tussen de vier hoofdpersonages, over wie de film gaat, alleen het begin en eind te zien krijgen; de passie en genegenheid daartussen wordt weggelaten. Onvermijdelijk ontstaat zo het beeld van een akelig kil fin de siècle, waarin mensen de communicatieve vaardigheden missen om op een fatsoenlijke manier met hun relationele problemen om te gaan.

Regisseur Mike Nichols, wiens eerste twee films Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) en The Graduate (1967) vergeleken met de rest van zijn omvangrijke oeuvre nog altijd het diepst met de Amerikaanse filmgeschiedenis zijn vergroeid, laat zijn acteurs telkens de juiste toon treffen. Zo is ieder van de personages fascinerend genoeg om de liefdesverwikkelingen geloofwaardig te houden en zelfzuchtig en irritant genoeg om te begrijpen dat ze elkaar blijven ontvluchten. Clive Owen als narcistische dermatoloog spant daarin de kroon, maar Natalie Portman (stripper), Jude Law (journalist) en Julia Roberts (fotograaf) doen nauwelijks voor hem onder. Het ironisch getitelde Closer is een mooie, bittere film.

Beeld Columbia Pictures

Easy A
RTL 5, 20.30-22.20 uur.

(Will Gluck, 2010) Amusante, goedgebekte en verfrissende tienerkomedie. Emma Stone speelt met zichtbaar genoegen het 17-jarige muurbloempje Olive, dat door een misverstand plotseling op school de reputatie van slettebak verwerft en daaraan niet meer weet te ontsnappen. Sterker nog, wanneer zielepieten en in de kast bivakkerende homo's haar smeken te doen alsof ze met hen naar bed is geweest, gaat ze uit medelijden akkoord; daarbij als tragische heldin geïnspireerd op de door de gemeenschap uitgekotste, overspelige heldin uit Nathaniel Hawthornes The Scarlet Letter. Een schaars geklede selffulfilling prophecy wordt ze, tot en met de cadeaubonnen die ze van jan en alleman aanneemt om het schoolhoertje te spelen. Wat Olive natuurlijk echt wil, is een jongen die op een gestolen grasmaaier op haar staat te wachten en een niet nader gemotiveerd musicalnummer om de boel op te vrolijken. Uiteindelijk krijgt ze van regisseur Gluck allebei.

Beeld Sony Pictures Entertainment

Parts of a Family
NPO 2, 23.00-00.00 uur.

(Diego Gutiérrez, 2012) Oorspronkelijk wilde de in Amsterdam woonachtige Mexicaanse documentairemaker Diego Gutiérrez slechts vastleggen hoe zijn vader aan zijn memoires werkt, als nieuwverworven hobby na een druk leven als kinderarts. In een ruime villa buiten Mexico-Stad leidt hij met zijn vrouw een zogenaamd zorgeloos bestaan. Maar terwijl Gutiérrez begint te filmen, ontdekt hij hoe de relatie tussen zijn ouders in de loop der jaren is uitgegroeid tot een mateloos ingewikkelde verhouding. Voor zijn camera ontvouwt zich vervolgens in kalm, soms ietwat landerig en kabbelend tempo een kleinschalig, waarachtig drama vol bijtend ongeluk, dat zich dankzij de intieme band tussen maker en zijn onderwerp onderscheidt door een bijna magische eerlijkheid.

Beeld Diego Gutiérrez
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden