Clichés domineren *19,99

19,99 van Mart Dominicus. Zondag. Nederland 3, 21.00 uur...

Tijdens het komende Rotterdamse filmfestival dat op 27 januari begint, zijn zes afleveringen te zien uit het 2000 Vue par-project, waarin filmmakers uit verschillende culturen hun visie op de millenniumwende geven. Tot die makers behoren de Taiwanees Tsai Ming-Ling, de Mauritaniër Abderrahmane Sissako en de Amerikaan Hal Hartley, die Jezus op de vooravond van de Apocalyps laat aankomen op Kennedy Airport in New York.

Een jaar eerder gingen in Rotterdam vier Nederlandse speelfilms in première die het nieuwe millennium als gemeenschappelijk thema hebben. De films waren het resultaat van Route 2000, een samenwerking tussen de VPRO en het Nederlands Fonds voor de Film. Zij vroegen om scenario's waarin een of enkele personen de hoofdrol spelen in het Nederland van de 21e eeuw. Bovendien moesten de personages een ingrijpende verandering in hun leven doormaken. Er stuurden 238 filmmakers een script in.

Vorige week was de beste Route 2000-film op televisie te zien, De Poolse bruid van Karim Traïdia. De twee hoofdrolspelers, Jaap Spijkers en Monic Hendrickx, zijn zo goed dat de miscasting van Rudi Falkenhagen en Roef Ragas als boeven - ze doen vooral denken aan Bassie & Adriaan - bijna te vergeven is.

Zondag zendt de VPRO het minst geslaagde deel van het vierluik uit: *19,99 van Mart Dominicus, naar een scenario dat hij samen met Helena van der Meulen schreef. Een groot, chique hotel biedt paren de mogelijkheid om er tijdens de millenniumwende voor *19,99 hun huwelijksnacht door te brengen. Een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking komt op dit ludieke aanbod af. Bij Dominicus zijn dat yuppies, godsdienstfanatici, bejaarden, bijstandsmoeders, homoseksuelen, proleten, asielzoekers en housers. Zij trouwen allen om prozaïsche redenen, variërend van belastingvoordelen tot en met de vreemdelingenpolitie. Omdat Dominicus zich niet aan clichés weet te ontworstelen, levert de film geen nieuwe inzichten op.

De komende weken brengt de VPRO ook de andere films uit de reeks: De trip van Teetje, over een Rotterdamse crimineel die een vrachtschip koopt, en Boris Paval Conens Temmink: The Ultimate Fight. De trip van Teetje heeft eigenlijk niks met het nieuwe millennium van doen, maar Temmink herbergt de meest uitgesproken visie op de toekomst. In de gladiatorenfilm moeten zware criminelen, van wie vaststaat dat ze een gevaar voor de samenleving zijn, elkaar op leven en dood bestrijden voor een uitzinnig publiek. Dat is een aardig uitgangspunt, maar het is spijtig dat het decor met plakbandjes en punaises aan elkaar is geplakt. Het dreigt elk moment onder het geweld te bezwijken.

Jan Pieter Ekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden