Claus wilde Sahel-opera maken

Prins Claus heeft de afgelopen jaren naarstig geijverd voor een grootschalig opera-project in de Sahellanden. Hij dacht aan een productie die in één keer de eigenheid van de actuele Afrikaanse cultuur op de wereldkaart moest zetten.

De Sahel-opera, zoals de prins het project in kleine kring steevast betitelde, is volgens bestuursleden van het Prins Claus Fonds illustratief voor de creativiteit waarmee Claus zocht naar nieuwe vormen van samenwerking tussen Noord en Zuid. Het Prins Claus Fonds, in 1996 opgericht, stimuleert en ondersteunt de culturele vernieuwing in ontwikkelingslanden.

Directeur Els van der Plas: 'Bij het eerste kopje thee dat ik met Claus dronk, eind 1996, noemde hij al die Sahel-opera. Het zit al jaren in zijn hoofd. Ik dacht, wat een idioot idee, ik moet eerst maar eens zien dat ik het bureau van het Fonds opgezet krijg.'

Volgens vice-voorzitter Adriaan van der Staay wilde Claus 'vreselijk graag' een vrolijke, satirische opera over Afrika. 'Zijn idee was: Afrika kan zingen, het kan dansen, laat het uiting geven aan zijn eigen opvattingen over de Afrikaanse situatie.'

Voorlopig wordt gedacht aan een internationale productie van Sahellanden als Niger en Mali. De opera moet puur Afrikaans zijn, van libretto tot uitvoering. Het theaterstuk moet in de Sahel worden opgevoerd.

'Claus vond dat het niet zwaar op de hand mocht zijn', zegt Van der Staay. 'Humor moest de tragiek ontkrachten. Dat was typerend voor hem. Hij was altijd op zoek naar wat ik noem elementen van kwaliteit. Ik heb hem eens horen zeggen: ''Het is belangrijker dat we een paar uur doorbrengen met een genie dan dat we een grote conferentie organiseren''.'

Volgens Van der Plas droomde de prins van een Brechtiaanse opera; scherp, humoristisch en geëngageerd. Claus zou volgens haar graag zien dat ontwikkelingshulp als uiting van blanke suprematie het thema van de opera wordt. 'Toen ik er langer over nadacht, begreep ik wat een briljant idee het was. Zo absurd, zo groots, zo zonder precedent.'

Ze is inmiddels met Europese operakenners gaan praten als Pierre Audi en met Afrikaanse musici als Youssou N'Dour. 'Het idee valt overal in goede aarde, maar we zijn er nog niet. Het vergt een enorme organisatie. Het moet kwalitatief van hoog niveau zijn. Om die redenen doe ik het langzaamaan. Maar het moet er wel van komen. '

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden