‘Claude wil dat we creatief zijn’

Vanaf het begin is duidelijk dat het afval van Trafigura gevaarlijk is. Dubieuze methoden om het afval kwijt te raken, worden vanaf 2006 besproken.

Van onze verslaggever Jeroen Trommelen

De kwaliteit van de koopwaar is shit en crap, schrijven de handelaren van Trafigura als ze hun plannen bespreken. Maar de ‘supergoedkope’ nafta waarop het bedrijf eind 2005 de hand weet te leggen, wekt vooral hun enthousiasme omdat het grof geld kan opleveren.

‘Claude (directeur Dauphin, red.) heeft een afvalbedrijf en wil dat we creatief zijn. G. is bang voor tegenslagen maar L. en ik willen het, want elke lading kan zeven miljoen opleveren!!’, noteert een handelaar op 28 december 2005.

Vanaf het begin is duidelijk dat de methode die het bedrijf kiest om van slechte brandstof verkoopbare benzine te maken, gevaarlijk afval zal opleveren. Dubieuze methoden om dat afval kwijt te raken, worden vanaf begin 2006 onbekommerd besproken.

‘Zouden we geen schip ergens in West-Afrika kunnen parkeren om daar met loog te wassen? Ik weet niet hoe we de slops (het vloeibaar afval, red.) kwijtraken en suggereer niet dat we het moeten dumpen, maar er moet een manier zijn om iemand te betalen die het wil nemen’, suggereert het hoofd van de Gasoline Trade van Trafigura op 10 maart 2006.

Dat is vijf maanden vóór de stort van 5.000 liter afval in West-Afrika via een kleine lokale afvalhandelaar in Ivoorkust.

In de week voor die stort blijkt Trafigura nog pogingen te hebben gedaan het afval kwijt te raken in Nigeria. Topman Dauphin werd daarvan op de hoogte gebracht. De poging wordt nadrukkelijk afgeraden door de lokale scheepsagent, die erop wijst dat in havenstad Lagos geen bedrijf te vinden is dat het afval fatsoenlijk kan behandelen.

Toch blijft Trafigura het via een omweg proberen. ‘Bespreek svp de mogelijkheden om de slops voor de kust van Lomé, of zover mogelijk van Nigeria in internationale wateren, over te laden en terug te brengen naar Nigeria in een kleiner schip’, zegt een handelaar in Londen.

Een dag later meldt een collega op hetzelfde kantoor: ‘Bel aub CD (Claude Dauphin, red.); ik heb hem gisteren gesproken en hij zei nee tegen zo’n operatie in Nigeria. We gaan naar Lomé, huren een kleiner schip en brengen het dan terug naar Nigeria onder een andere naam.’ Deze operatie werd uiteindelijk afgelast en vervangen door de afgifte in Ivoorkust.

Trafigura liet in september 2006, kort na de dumping in Ivoorkust, via een advocatenbureau ook een rapport opstellen van onafhankelijke experts. Die komen echter met pijnlijke conclusies voor het bedrijf. Het afval, concluderen ze, bevatte vermoedelijk veel zwavelverbindingen en was in potentie dodelijk. Trafigura heeft de uitkomst van dit onderzoek nooit gepubliceerd.

Volgens Trafigura heeft het bedrijf zich altijd gehouden aan de wet en is het afval in Ivoorkust legaal afgeleverd. Het zou zijn ontstaan bij een ‘normale routineactiviteit’ aan boord.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden