Clarice en Hannibal kunnen elkaar wel opvreten

Aan het eind van The Silence of the Lambs, tien jaar geleden, ontsnapt Hannibal Lecter, de gewezen briljante psychiater tevens kannibaal, maar vergeten is hij niet....

Peter van Bueren

Verger is dit gezichtsverlies nooit te boven gekomen en looft drie miljoen dollar uit voor de vinder van de verdwenen Lecter. Hij wil zijn kwelgeest voorschotelen aan een troep uitgehongerde wilde zwijnen, die eerst zijn voeten zullen opeten om hem dan gruwelijk te laten lijden vóór zijn uiteindelijke dood. Intussen is FBI-leerlinge Clarice Starling, die in Silence of the Lambs een psychologisch sterke band met Hannibal Lecter ontwikkelde en met zijn hulp de gevaarlijke seriemoordenaar Buffalo Bill te pakken kreeg, uitgegroeid tot een gerespecteerde agente.

In het begin van Hannibal (de verfilming van Thomas Harris' vervolgboek) raakt Starling betrokken bij een overval op een drugsbende waarbij zij gedwongen is mensen neer te schieten, waardoor zij van meest geprezen leerling nu de FBI-agente is met de meeste doden op haar naam. Een jaloerse collega gebruikt het incident om Starling te degraderen.

Wanneer agent Rinaldo Pazzi in Florence de nieuwe curator van het Palazzo Vecchio verdacht vindt, via internet achter diens identiteit komt en tuk is op de bonus van Mason Verger, kan het echte spel beginnen.

Het lijkt wel of Hannibal en Starling tien jaar lang gewacht hebben op een nieuwe confrontatie waarin loerend gevaar in evenwicht staat met een wederzijdse aantrekkingskracht.

De film is dan al een flink stuk gevorderd en Ridley Scott (The Alien, Blade Runner, Thelma and Louise, Gladiator) heeft zich een waardige plaatsvervanger getoond van Jonathan Demme, die Silence of the Lambs regisseerde. Ook de vervangster van Jodie Foster, Julianne Moore heeft op bevredigende wijze de nieuwe Clarice Starling vorm kunnen geven.

In deze vervolgfilm kan Hannibal Lecter zich vrijelijk ontplooien als een erudiete man die zich thuis voelt in Florence. Het is de stad met een culturele reputatie maar ook met een donker verleden, toen de regerende Medici verraden werden door de familie Pazzi. Een nazaat daarvan is de man die, tuk op bloedgeld, de zwarte kant van Hannibal Lecter bovenbrengt en zo tekent voor zijn eigen afschuwelijke einde.

Een weerzien van Hannibal en Clarice Starling ligt voor de hand en dan komen we eindelijk tot de twee kwesties waar The Silence of the Lambs zijn faam aan te danken heeft: kannibalisme (in een scène die zowel een glimlach als afgrijzen teweeg kan brengen) en het meest interessante: de bijna love story van Hannibal Lecter en Clarice Starling.

Waar in The Silence of the Lambs de echte plot het verhaal was van een jonge agente die tijdens haar speurtocht naar een seriemoordenaar geconfronteerd wordt met die briljante gek in een kooi, dit keer zijn er eigenlijk twee verhalen: hoe het verder ging met haar carrière en wat Hannibal uitspookt buiten zijn kooi.

Beide verhaallijnen worden bekwaam en onderhoudend verteld, maar de uitzonderlijke aspecten van Silence of the Lambs komen pas echt tegen het einde aan de orde.

Een epiloogje met een leuke zwarte grap biedt de mogelijkheid voor een laatste derde deel, waarin ongetwijfeld Hannibal en Clarice elkaar definitief de liefde verklaren. Die twee kunnen elkaar wel opvreten.

De nu in twee delen ontplooide karakters, met avontuurlijke uitweidingen naar mooie plekken in de wereld, maken het mogelijk voor gerenommeerde scenarioschrijvers zelf iets te bedenken en een nieuw boek van Harris behoeft niet te worden afgewacht. Anthony Hopkins heeft een boeiend personage gecreëerd (met zelfs een licht parodistisch tintje), zoals Sean Connery dat deed met James Bond. De Hannibal van Hopkins kan echter nooit meer door een ander worden gespeeld, terwijl James Bond ook zonder Connery zijn eigen genre verder ontwikkelde.

Hannibal is niet zo sterk als The Silence of the Lambs, maar de introductie van Lector was ook niet te overtreffen. Toch is hij als lang verwachte vervolgfilm een stuk beter dan kon worden gevreesd.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden