Citroentjes met suiker, schapen met vijf poten

De Amerikaanse televisiekijker genoot vanaf 1982 van de kroeg sitcom Cheers. Schrijver Eli Asser en componist Harry Bannink hadden die drank- en conflictrijke plek voor een comedy- serie al in 1969 bedacht....

’t Schaep met de 5 Pooten kende slechts acht afleveringen, maar de indruk die ’t Schaep achterliet was verpletterend. Net als Annie Schmidt in series als Familie Doorsnee en Pension Hommeles wist ook Eli Asser een herkenbare, smeuïge kneuterigheid op te roepen en die te mengen met intelligente, cabareteske steekjes onder water.

De supercast bestond uit onder anderen Piet Römer als kroegbaas Kootje de Beer, zijn hulpje Leen Jongewaard alias Lukas Blijdschap en Adèle Bloemendaal als Dora, de bazin van de wasserette.

Door de smakelijke dialogen, het enigszins kunstmatig aangezette Jordanese sfeertje, de lekkere meezingers als Wij zijn toch op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? en melancholieke miniatuurtjes als Vissen viel Nederland als een blok voor de serie – menigeen die nog spontaan meezingt met evergreens als ‘Zo ken ik ook een kunstenaar/ Met haar tot op zijn schouders/ Hij is al 45 jaar/ En leeft nog van zijn ouders’.

De onvermijdelijke opvolger werd vanaf 1972 uitgezonden. Maar de vorm en het decor van Citroentje met Suiker gingen na een aantal afleveringen hinderlijk zwalken van realistische kroegverhalen naar absurdistische scènes in een landhuis. Ondanks de aardige liedjes – dit keer gecomponeerd door Joop Stokkermans en Ruud Bos – was Citroentje niet zo’n klapper.

Het woord ‘luisterboek’ voor de dubbel-cd van uitgeverij Rubinstein behoorlijk misleidend. Voor een luisterboek had men toch op z’n minst een paar scènes uit de twee series tussen de liedjes moeten schuiven. En waar is het tekstboekje?

Ronduit bespottelijk is het dat Harry Bannink, de componist van ’t Schaep, niet op het omslag vermeld staat. Zonder zijn aanstekelijke melodietjes – die alle kanten opfladderden, van strakke tango via bossanova en stemmige kerkmuziek tot een heuse opera-aria – zou de KRO in 2006 nooit de remake van ’t Schaep (met Loes Luca, Pierre Bokma en Georgina Verbaan) hebben aangedurfd.Patrick van den Hanenberg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.