Circusstad Festival

Ze beheersen hun technieken zo extreem dat ze er bijna terloops mee kunnen rondstrooien.

Openingsavond Circusstad Festival, Rotterdam. 29/4, in en rond Rotterdamse Schouwburg


Aldaar t/m 5/5. Circusstad.nl


Ze kunnen veel meer dan ze laten zien en precies dat is de aantrekkingskracht van circusgroepen als Lux Aeterna (3 sterren) uit Los Angeles en Gandini Juggling (4 sterren) uit Londen. Zij tekenden maandag voor de openingsdag, van het zeven dagend durend Circusstad Festival in Rotterdam. Ze beheersen hun technieken zo extreem dat ze er flexibel en bijna terloops mee kunnen rondstrooien. Ze weten dat ze indruk maken - ze hoeven niet te scoren. En daardoor ontstaat ruimte om er iets nieuws mee te doen, zoals de negen jongleurs van Gandini die al appel gooiend binnenstappen in een rijdans die choreografe Pina Bausch ooit precies zo choreografeerde voor haar beroemde Kontakthof - maar dan zonder appels. Tijdens de uur durende voorstelling Smashed- eerder al een hit tijdens Lowlands - ogen ze Britser dan Brits in hun reeks hilarisch verzorgde pasjes. Geen appel laten ze vallen, tot aan de finale waarin alles wat de lucht in wordt gegooid juist kletterend de grond mag raken - de titel indachtig. Gandini Juggling is vandaag nog één keer in Rotterdam te zien en vormt de elegante tegenhanger van La Meute /De Wolventroep met zes jonge honden, vorig jaar afgestudeerd aan de circusschool DOCH in Stockholm. Zij laten donderdag en vrijdag zien dat ze voor de duvel niet bang zijn wanneer ze zich met schommels en wippen lanceren voor een duikvlucht over het podium.


Met de eenmalige openingsvoorstelling Eponym van de Amerikaanse formatie Lux Aeterna nam Circusstad een risico. De groep bestaat uit twee b-girls en drie b-boys waaronder oprichter en initiatiefnemer Jacob 'Kujo' Lyons. Deze bijna geheel dove danse is inmiddels wereldberoemd door zijn optredens in clips van hiphopgroep Run DMC en films als Step Up 2. Op het podium gaat hij echter beheerst te werk en laat hij vooral zien hoe behendig hij samen met zijn vrouwelijke partner kan opstijgen aan twee katoenen riemen, de zogenaamde aerial straps. Ook klimt hij indrukwekkend horizontaal omhoog aan een rondslingerende Chinese paal. Vier acrobaten tonen ieder hun specialiteit zoals een tissue-act of een hoepeltrapeze. De vijfde, handacrobaat Lamonte Goode, laat terloops zijn spieren rollen in handstanden en salto's en toont zijn breakddancesouplesse in headspins en windmills. Af en toe initieert hij een handstand voor drie personen. Tussentijds komt het vijftal wel erg nadrukkelijk in slow motion het podium op - vaak achterwaarts met popping & locking-motoriek. Terwijl klassieke vioolmuziek uit de boxen klinkt, trekken zij zich langzaam op aan elkaars polsen of heupen of zekeren héél rustig hun attributen. Die nadrukkelijk poëtische cadans keert zich in de tweede helft van Eponym tegen de groep. Wanneer Arvo Pärts Spiegel im Spiegel wordt ingezet als curieus ingetogen finalenummer klapt de voorstelling bijna naar binnen. Zelfs het enthousiaste applaus halen ze bijna mediterend binnen. Intrigerend ingetogen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden