Circus: Urban

De voorstelling Urban past wel bij Rotterdam vanwege het veelkleurige rauwe en sociaal-maatschappelijke karakter.

Circus: Urban

Ondanks hun niet geringe circuskunsten zoals koorddansen en hand-to-hand-acrobatiek, zien de vijftien artiesten van Circolombia er toch vooral uit als stoere randgroepjongeren. Met hun kaalgeschoren hoofden, krijtwitte verfstrepen op hun spierbundels en hun mouwloze shirts en sportieve broeken stralen ze in alles uit dat ze 'van de straat' zijn.


Met hun motoriek onderschrijven ze dat imago: ze kruisen het podium in loom swingende loopjes gelardeerd met hiphoppasjes en vingerknippende handen. Een rapper en een beatboxer voorzien de geluidsband van wat levendig gescandeer -'Write with your feet!'- maar echt opvallend is hun muzikaliteit niet. Zoals ook hun circuskunsten wel indrukwekkend maar niet adembenemend zijn. En de acts zijn helaas als los zand aan elkaar gemonteerd, zonder strakke spanningsboog. Bij dit tableau is echter minder het resultaat van belang als wel het proces dat eraan vooraf ging.


Deze vijftien acrobaten uit de Colombiaanse wijk Cali begonnen hun opleiding bij een locaal circusschooltje, opgericht door Felicity Simpson om arme kinderen van de straat te houden. De Britse liep zelf ooit van huis weg om op 17-jarige leeftijd bij een circus in Parijs te gaan werken. In 1997 begon ze een sociale circusschool in Colombia die uitzicht moest bieden aan wanhopige jongeren.


Een van hen vertelt in steekwoorden halverwege de voorstelling Urban hoe zwaar het leven in de wijk Cali was. Hoe hij zijn heil zocht bij 'verboden baantjes', om hoe dan ook aan geld te komen. En hoe hij van kwaad tot erger verviel. Die ruige kant is de groep nog steeds aan te zien.


Als bendeleden staan de Colombianen regelmatig speels agressief tegenover elkaar. Zodra echter een act begint, spannen hun spieren zich aan en concentreren ze zich op hun dubbele salto's, horizontale schroeven, lanceersprongen en het skydiven.


Als opening van de tweede editie van het Circusstad Festival in Rotterdam stelt de voorstelling iets teleur. Daarvoor verwacht je een spetterend optreden met meer allure en podiumpoëzie zoals bijvoorbeeld Petit Mal van de Finse Race Horse Company of Undermän van Circus Cirkör die deze week in Rotterdam nog hun Nederlandse première beleven. Toch past Urban wel bij Rotterdam, vanwege het veelkleurige rauwe en sociaal-maatschappelijke karakter.


Eigenlijk had Urban in een loods in één van de krachtwijken van Rotterdam moeten staan. Om te laten zien dat je met een gespierd lichaam andere fratsen kunt uithalen dan rondhangen en aftuigen. Mits je traint, traint en nog eens traint. En een beetje lef hebt.


Indrukkwekkende kunsten, helaas als los zand aan elkaar gemonteerd zonder strakke spanningsboog urban


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden