CIRCUIT

Package-deal Oprah Winfrey prijst, behalve haar eigen boeken, sinds kort ook andermans werk aan. Jongste onderdeel van haar populaire middagprogramma is Oprah's Book Club, waarin zij uitgevers kan maken of breken....

Lengte en tijdstip van de uitzending, de selectie van recensenten en het aantal seconden dat de boekomslag in beeld komt, het staat allemaal zwart op wit. De laatste ontwikkeling is de package-deal waarbij meerdere programma's zijn betrokken. Uitgever Random House deed Dick Morris, de ontslagen adviseur van president Clinton, in de aanbieding als televisie-commentator, in ruil voor ruime aandacht voor zijn nog niet eens geschreven memoires.

F-woord Seks, geweld en smerig taalgebruik, daar moet Sir Christopher Bland, de nieuwe voorzitter van de BBC, niets meer van hebben. Onder druk van de regering Major stelde Bland een nieuwe gedragscode op, waarbij de paragraaf over taste & decency drie keer zo lang is uitgevallen als de laatste versie uit 1993. Vooral het woord fuck moet het ontgelden. De producenten mopperen dat zij zich moeten schikken naar de puriteinse normen van een minderheid. Maar voor de zekerheid nemen zij wel alternatieve scènes op, waarbij het woord fuck veelal plaatsmaakt voor frigging, wat overigens hetzelfde betekent. Een ander populair alternatief is bloody hell, in plaats van het plattere fucking hell.

Heineken Hoe machtig is biermagnaat Freddy Heineken? De excentrieke miljardair bemoeide zich op de brouwerij met het kleinste detail zoals het ontwerp van een nieuw fietsenrek of de betegeling van de kantine. Maar over zijn biografie kreeg hij tot zijn ergernis geen zeggenschap. Een feit dat door de uitgever publicitair knap werd uitgebuit. Zo knap dat het boek Heineken - Een leven in de brouwerij volgende week al op de eerste plaats staat in de AKO-Boekentop 10.

Het Amsterdamse reclamebureau DMB & B rook een buitenkansje en ontwierp een paginagrote dagbladencampagne waarbij een jongeman het gewraakte boek over Heineken peinzend neerlegt met daarboven de tekst: Zo en nu eerst een Bavaria. Een geslaagde grap, vonden ze bij DMB & B, dat wel vaker 'actualiteitscampagnes' verzint voor de bierklant. Maar bij Bavaria vonden ze het raadzaam eerst even de mening te peilen van het veel grotere Heineken. Dat moet een verhelderend gesprek zijn geweest, want de campagne verdween daarna diep in een bureaula.

Televisiebloot Bij de introductie van betaaltelevisie in Europa hebben pornofilms altijd een belangrijke rol gespeeld. Het Franse Canal Plus is groot geworden dankzij blue movies die niet bij de staatstelevisie te zien waren. Hetzelfde geldt voor FilmNet, dat lange tijd werd beschouwd als een gemaskeerd pornokanaal. Maar wat te doen wanneer stations als Veronica en SBS 6 menselijk bloot ook al niet meer schuwen?

Het resultaat is een kleine wedren. Sinds de zomer zendt FilmNet dagelijks een pornofilm uit, behalve op zondag. Dinsdag, woensdag en donderdag is er soft-porno en de rest van de week is er het hardere werk. Daarnaast wordt het digitale satellietpakket van NetHold uitgebreid met The Adult Channel en het 'nietsverhullende kanaal' Eurotica. Dit laatste kanaal biedt voor twintig gulden per maand extra 24 uur per dag harde porno, waarmee NetHold weer een flinke voorsprong op de concurrentie neemt. 'Voor de echte liefhebber een koopje', aldus NetHold-directeur Paul Kenninck.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden