CIRCUIT

Is het weekblad Elsevier over de schreef gegaan? D66-minister Hans van Mierlo is woedend dat het weekblad twee keer schreef over het gerucht dat hij voorkennis zou hebben gehad van de Surinaamse decembermoorden....

Gerucht

Buitenlandse Zaken leek aanvankelijk een kort geding te willen aanspannen, maar beperkt zich tot de Raad voor de Journalistiek. Geen teken van kracht, meent Elseviers adjunct-hoofdredacteur Arendo Joustra. 'Als je sterk denkt te staan, moet je ook doorzetten.' Volgens hem beschikt zijn blad over 'drie hele goede bronnen', die meer doen dan het bestaan van het gerucht bevestigen. 'Wij denken dat het gerucht ook klopt. Onze bronnen geven dat aan.' En dus voelde het blad zich niet geroepen in te gaan op Van Mierlo's eis: een rectificatie waarin zelfs het bestaan van het gerucht werd ontkend. Joustra: 'Wij hebben gewoon onze journalistieke plicht gedaan.'

Privé

Hoe kon het misgaan tussen de kampioen van de bekentenisliteratuur uit de jaren zeventig, feministe Anja Meulenbelt, en KRO-interviewster Rémi van der Elzen? De laatste is in haar late night-programma Teevee Studio altijd op zoek naar persoonlijke ontboezemingen. Is haar gast bereid zijn of haar intieme leven uit de doeken te doen, dan is voor Rémi de avond geslaagd. De vervaardiging van een homevideo en het meenemen van een 'persoonlijk voorwerp' moet de gast in de juiste stemming brengen. Meulenbelt, die in het verleden uitvoerig verhaalde over haar seksuele avonturen in De schaamte voorbij, leek een voor de hand liggende kandidaat. 'Ze was ook heel vereerd dat we haar vroegen', aldus de eindredacteur van Teevee Studio. Tot kort voor de opnames. Meulenbelt wilde het wel hebben over haar werk, zoals de educatie van vrouwen in de Gaza-strook, maar niet over haar privé-leven. Toen hoefde het van de Teevee Studio-redactie niet meer. 'Dat verhaal over die trainingen van haar kenden we al.'

Geen gat

Met veel kabaal introduceerden uitgevers VNU en Audax een halfjaar geleden de weekbladen Vrouw Vandaag en Vriendin. Een gat in de markt, jubelden de hoofdredacteuren die voorrekenden dat 1,3 miljoen vrouwen behoefte hebben aan een goedkoper weekblad. Dat blijkt tegen te vallen. Volgens VNU-uitgever Auke Visser ('We moeten nog zien of we ermee doorgaan') is de advertentiemarkt 'geen vetpot', zodat Vrouw Vandaag het vooral van de lezers moet hebben. De oplage moet van 140 duizend nu naar 'minstens 200 duizend'. Ook Audax-directeur Jan Dam is niet enthousiast. Zijn Vriendin kostte hem tot nu toe 3,5 miljoen, terwijl de oplage bij 160 duizend lijkt te stagneren. 'Wij hadden ons wat meer van de oplage voorgesteld.'

Laster

De hoogbejaarde oud-krantendirecteur Wim van Norden is ontstemd over De overkant, het boek van oud-Parool-hoofdredacteur Sytze van der Zee. Die suggereert dat Van Norden 'op z'n minst dubbelspel' speelde bij de overname van de Dagbladunie door uitgever PCM. Van Norden zou zo zijn eigen financiële motieven hebben gehad om voorstander te zijn van die overname, omdat hij nog altijd door PCM zou worden betaald ter aanvulling op zijn pensioen. En dat eigenbelang van de ere-voorzitter van de stichting Het Parool, meerderheidsaandeelhouder in PCM, zou weer invloed hebben gehad op het standpunt van de stichting, die voorstander van de overname was. Van Norden zegt niets over de kwestie, maar voelt zich belasterd: van enige vergoeding door PCM is geen sprake. Hij overweegt juridische stappen. Van der Zee zegt daar niets over te hebben vernomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden