Cinekid met workshop acteren, maar zonder Nederlandse film

Minister Plasterk neemt zaterdagmiddag een graffitispuitbus ter hand om een tag te zetten. De milieupolitie hoeft niet uit te rukken: uit de spuitbus komt licht, geen verf....

Een week geleden was de eigenlijk aftrap al, toen 32 kinderen uit de 32 verschillende steden waar Cinekid dit jaar plaatsvindt op de Dom in Utrecht 500 ballonnen oplieten. Het is het gevolg van de vakantiespreiding: in Midden- en Zuid-Nederland zit het festival er alweer op, terwijl het publiek pas vanaf zondag terecht kan op en bij het Amsterdamse Westergasfabriekterrein.

Daar zijn onder meer seminars voor internationale professionals, workshops (kinderen kunnen leren acteren van Pieter Verhoeff of het NOS-Jeugdjournaal presenteren onder leiding van Jeugdjournaal-presentatoren) en het Medialab waar kinderen met interactieve games kunnen spelen.

Maar de kern van het festival blijft het filmprogramma. Hoewel er in de herfstvakantie – en ook daarbuiten – flink wat aardige jeugdfilms te zien zijn in de reguliere bioscopen (van Fietsmug en Dansmug en Het kleine spookje Laban voor de allerkleinsten tot Anubis en het pad der 7 zonden en Angus, Thongs and Perfect Snogging voor de al wat oudere jeugd) is Cinekid er ook deze editie weer in geslaagd een onderscheidend competitieprogramma samen te stellen.

De vijftien competitiefilms, volgens directeur Sannette Naeyé een ‘reflectie van de cinematografische stand van zaken op het gebied van de kinderfilm’, worden geschikt geacht voor kinderen van 5 (De drie rovers, naar de prentenboeken van Tomi Ungerer) tot 13 jaar en ouder (Leroy, een Duitse komedie over een jongen met een enorm afrokapsel, die verkering krijgt met een blond meisje dat door haar racistische ouders naar Hitlers muze Eva Braun is vernoemd). Ze komen uit liefst dertien landen – van Australië en Iran tot IJsland en Israël (de behoorlijk volwassen Amoz Oz-verfilming De kleine verrader). Opmerkelijk genoeg komt slechts één film uit Denemarken, eerder vaak hofleverancier, en geen enkele uit Nederland.

Oorlogswinter, Martin Koolhovens verfilming van Jan Terlouws Gouden Griffelwinnaar, was niet op tijd klaar – als die met een kijkwijzerkeuring van 12 jaar en ouder al in aanmerking was gekomen. De geslaagde Nederlands jeugdfilm Dunya & Desie, die eerder al te zien was op het Berlijnse kinderfestival, is ondergebracht in het Panorama (‘belangwekkende films’). De brief voor de koning, Afblijven, Radeloos en Hoe overleef ik mezelf zijn ondergebracht in een speciale sectie gewijd aan boekverfilmingen.

Als openingsfilm selecteerde Naeyé de Japanse animatiefilm Ponyo on the Cliff by the Sea van de Japanse Oscarwinnaar Hayao Miyazaki. Daarin ontsnapt het goudvisje Ponyo – een soort oranje spookje met rode haren – uit de onderzeeër van haar vogelverschrikkerachtige vader en belandt ze in het emmertje van het eenzame, vijfjarig jochie Sosuke. Het is liefde op het eerste gezicht, zozeer dat Ponyo besluit mens te worden. Maar als het visje dankzij wat magische druppeltjes eenmaal handen en voeten heeft, is het natuurlijk evenwicht verstoord. Een tsunami is het gevolg, het einde van de planeet lijkt nabij.

Het met de hand gemaakte Ponyo is een vrije variatie op Hans Christian Andersens De kleine zeemeermin én een ecologische parabel ineen. Met zoetgevooisde liedjes, schitterende kwallen, een magische tunnel, hemelse bossen, en wonderlijke transformaties: strompelende bejaarden worden weer soepel in de heupen, een speelgoedbootje zeewaardig.

Ponyo is niet Miyazaki’s beste, waarschijnlijk wel zijn meest toegankelijke film, juist doordat hij eenduidiger, en minder gelaagd is dan de voorgangers – en dan met name de geniale Oscarwinnaar Spirited Away. Het enige probleem vormen de ondertitels. Die gaan misschien wat snel voor de kinderen vanaf 6 jaar, voor wie de film volgens Cinekid ook geschikt is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden