'Cinefiele publiek Noorden is toe aan nieuwe uitdaging'

Noordelijk FilmFestival..

Leeuwarden ‘Ik wilde niet een heel brede publieksfilm inzetten, juist omdat we dit jaar ook wat anders te bieden hebben. Dat moest in de openingsfilm terug te zien zijn. Die is klein en fijn en tegelijkertijd heel baanbrekend. Er komt een heleboel in samen.’

Woensdagavond begint in stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden de 30ste editie van het Noordelijk Film Festival.

Artistiek leider Miryam van Lier trakteert de sponsors en andere bobo’s op een gewaagde openingsfilm: Wolke 9 van Andreas Dresen, waarin een oude, gelukkig getrouwde vrouw een verhouding begint met een nog oudere, alleenstaande man. De film, die eerder dit jaar in Cannes werd onderscheiden met de speciaal in het leven geroepen Coup de Coeur (de ‘hartklopping’-prijs) en al een hit was in de Duitse filmhuizen, zit boordevol gepassioneerde, open en blote vrijpartijen van de twee zestigplussers.

Van Lier, die ook als programma-adviseur werkt voor het International Film Festival Rotterdam, vervangt sinds maart van dit jaar de zieke Anneke van Renssen. Ze had nog alle ruimte om haar stempel op het festival te drukken. ‘Maar elk festival heeft natuurlijk zo zijn eigen basis. Daar heb ik wel op voortgeborduurd.’

Het Noordelijk Film Festival wordt door Van Lier getypeerd als ‘een publieksfestival dat steunt op mooie arthousefilms en voorpremières’. Maar, zegt ze ‘naar mijn idee waren er net wat te veel films te zien die de rest van het jaar ook in de filmhuizen worden vertoond. Het cinefiele publiek in het Noorden is volgens mij wel toe aan een nieuwe uitdaging.’

Er wordt aandacht besteed aan het Midden-Oosten en Azië (‘Twee regio’s die hier niet eerder zijn belicht’) en Van Lier diept het thema ‘regio’ verder uit met retrospectieven rond drie opmerkelijke filmmakers: de Nederlandse fotografe en cineaste Marjoleine Boonstra, de Duitse regisseur Volker Koepp en de fenomenale Amerikaanse landschapsfilmer James Benning, maker van mathematisch precieze én poëtische films over wolken, meren en treinen.

Van Lier denkt niet dat haar keuze al te hoogdrempelig is. ‘Het zijn films die iedereen kunnen betoveren. Koepp heeft dan wel een geheel eigen stijl, maar zijn werk is heel toegankelijk. Ook voor een wat breder publiek. James Benning is hier ook helemaal op zijn plaats. Toen ik de eerste keer met de trein naar Leeuwarden reisde, moest ik onmiddellijk aan Benning denken. Hij brengt de Amerikaanse samenleving in beeld, maar hij zou in het noorden van Nederland ook prima uit de voeten kunnen.’

In totaal zijn er in Leeuwarden, op Vlieland en Terschelling – onder meer op een verroest zeilvrachtschip, in de eerste mobiele bioscoop op zonne-energie en een opblaasbare eenpersoonsbioscoop – tot en met zondag 9 november meer dan 200 films te zien, waaronder 33 Nederlandse premières en 17 wereldpremières.

Daaronder is de door het festival geïnitieerde documentaire Domwei gelokkich op de Wielenpôlle, waarin Pieterjan Wouda de bewoners portretteert van de Leeuwarder volkswijk de Wielenpôlle, met 200 huizen het kleinste stadsdeel van Leeuwarden. ‘Ik wilde graag Leeuwarden in met het festival, om nog beter gezinnen en jongeren te bereiken. Toen kwamen we op het idee een film in een wijk op te nemen. Hij is goed gelukt. Pieterjan Wouda is een talentvolle mensenfilmer.’

De verwevenheid met de regio gaat nog verder. Zo maakt de plaatselijke bakkerschool koekjes voor het festival. ‘Na afloop van een aantal kinder- en jeugdfilms krijgen de bezoekers een cakeje aangeboden met het thema van de film erop. Een grapje, speciaal voor deze lustrumeditie.’

Jan Pieter Ekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.