Cijfers Bestfoods houden Unilever overeind op beurs

Unilevers derde kwartaal van 2000 was slechter dan dat van 1999. Het voedings- en wasmiddelenconcern moest vrijdagochtend op de beurs dan ook een stapje terug....

Het derde kwartaal van Unilever werd gedomineerd door een flinke versnelling van de 'weg naar groei', zoals die begin dit jaar is aangekondigd. De verkoop van leidende merken nam toe met 8,1 procent.

De nettowinst is in het derde kwartaal met 5 procent gedaald naar 806 miljoen euro (1,77 miljard gulden). De bedrijfswinst, voor bijzondere posten en afschrijving van goodwill, steeg met 10 procent tot 1,56 miljard euro (3,44 miljard gulden).

Door de overname van de Amerikaanse bedrijven SlimFast (dieetvoeding) en Ben & Jerry's (ijs) schoot de omzet met 5 procent omhoog naar 10,98 miljard euro (24,2 miljard gulden). Bestfoods telt nog niet mee.

SlimFast en Ben & Jerry's zijn voor het eerst een vol kwartaal in de resultaten opgenomen. Volgens Unilever maakten de nieuwkomers een veelbelovende start.

Unilevers verkopen in Noord-Amerika namen toe met 13 procent tot 2,57 miljard euro. Daarvan kwam 10 procentpunt van de twee aanwinsten. Het bedrijfsresultaat in Noord-Amerika steeg 44 procent naar 401 miljoen euro.

Minder goed ging het in Europa. Daar daalde het bedrijfsresultaat met 8 procent tot 748 miljoen euro bij een vermindering van de omzet met 1 procent tot 4,85 miljard euro.

De verkoop van huishoudelijke artikelen en producten voor persoonlijke verzorging groeide weliswaar met ruim 7 procent, maar die groei werd tenietgedaan door tegenvallende verkopen in voedingsmiddelen. Vooral het negatieve effect van het matige zomerweer op de verkoop van ijs en thee drukten de winst. De verkoopvolumes van deze twee seizoensgebonden producten daalden met respectievelijk 10 procent en 15 procent, wat Unilever in totaal 120 miljoen euro omzet kostte.

De afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa in verband met de aankopen van Slim-Fast, Ben & Jerry's, Cressida en Amora Maille, drukten de nettowinst met 49 miljoen euro. De rentelasten van Unilever stegen met 18 miljoen euro. Verder was er een bijzondere post van 304 miljoen euro voor herstructureringskosten.

Over de eerste negen maanden van het jaar groeide de omzet met 3 procent tot 31,59 miljard euro. De nettowinst daalde met 3 procent tot 3,29 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden