Choreografe Müller kan op podium niet boeien

Dans

Annette Embrechts

Amsterdam Ivana Müller is een van die choreografen die niets vanzelfsprekend vinden en bij iedere beweging vragen stellen. Vooral over hoe wij naar bewegingen kijken en ze 'lezen'. Eerder leverde dat intrigerend goede voorstellingen op zoals While We Were Holding It Together (2006) over het bekijken en duiden van een groep, en Playing Ensemble Again and Again (2008) over het tergend lang oprekken van één slotbuiging.


Bij al deze projecten stond Müller niet zelf op het podium. Dat doet ze nu in 60 Minutes of Opportunism wel, voor het eerst sinds 2002. Dat gegeven maakt ze dan direct weer tot onderwerp van de voorstelling. Hoe bekijken wij haar, wanneer ze daar in haar eentje, met rugzak en ruiten blouse, voor ons staat? Zien we een verontrustende zelfmoordterrorist of een geruststellende bergbeklimmer?


Haar stem horen we als voice over, op een cd-speler die ze zelf in een tasje op haar buik bedient. Haar voice over stelt allemaal vragen, 'in the name of representation'. Maar verrassend of nieuw zijn haar voorstellen niet. We moeten ons een choreografie voorstellen, terwijl zij blijft stilstaan. Ze rookt - al jaren gestopt - een sigaret in een publieke ruimte en poneert dit als daad van verzet. Bijna al haar opmerkingen over de contextgebonden betekenis van de representatie zijn inmiddels gemeengoed geworden. Ze zijn bovendien te particulier gebonden aan haar eerste podiumoptreden sinds jaren (voor wie dat feit van belang vindt). Alleen de scène waarin ze zich verstopt achter een zwarte lap en zonder het woord te gebruiken onze verhouding tot de boerka in twijfel trekt, is krachtig en krijgt een onverwacht origineel vervolg. Bij de overige 60 opportunistische minuten bekruipt je toch af en toe de stekelige vraag of Müller zich bij deze voorstelling niet beter een volle zaal had kunnen inbeelden, in plaats van toeschouwers uit te nodigen. Een representatie van een publiek zou als klankbord voor dit particuliere onderzoek wellicht ook voldoende kunnen zijn.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden