Chloë is het zat om Instagramprinses te zijn en maakt nu serieuze verhalen

Toine Heijmans in Beek

Waarom Chloë stopt als Instagramprinses.

Foto de Volkskrant

Chloë stuurt een foto uit de gym: rode wangen, picture perfect. Flesje drinkyoghurt achteloos professioneel in haar handen - ze is een influencer, ze weet hoe het werkt.

Het is een goede foto met een slechte score. 364 likes. Het is de eerste Chloë-foto sinds een week, en Instagram houdt niet van influencers die kalm aandoen. Die zijn 'niet relevant genoeg'. Voor likes moet Chloë elke dag perfecte foto's posten van zichzelf, een onafgebroken stroom sprookjes, heerlijk ontspannen berichten uit haar superspeciale leven. Maar nu, zegt ze, 'ben ik een week dood geweest en je ziet het resultaat'.

Zes jaar was Chloë Sterk Instagramprinses tussen prinsen en prinsessen op hun mooist, op de mooiste plekken, in de mooiste kleding, met het mooiste leven. Dat is, zegt ze, 'wat mensen willen zien'. Maar Chloë wil het niet meer, wonen in een leeg kasteel.

Op haar nieuwe website ('platform', zegt ze) schrijft Chloë de 'keiharde business' van zich af. Hoe het begon, zes jaar geleden met een foto van zichzelf die zes likes kreeg. Hoe ze steeds harder mee ging draaien in de Instagramcarrousel, waar iedereen de leegte kent, maar niemand de waarheid zegt.

'The perfect fake Instagram life', noemt ze dat.

Ze is 28 en even thuis tussen het wereldreizen door. Woont bij haar ouders want is toch altijd onderweg. 'Fashionista Chloë' begon als blogger met het afstropen van mode-events, werkte zich in de spotlights, en voor ze het wist zat ze in een vliegtuig naar Kaapstad voor een zonnebrillenshoot.

Met veertigduizend followers is ze op Instagram niet krankzinnig groot, maar groot genoeg om geld te verdienen. Verkeersbureaus sturen haar telkens naar een andere bestemming - Gambia, Sankt Anton, India. Chloë wordt door bedrijven 'ingekocht': ze betalen 300 tot 1.000 euro per perfect picture met hun product. Drinkyoghurt, gezichtscrème, cola. Kleding krijgt ze thuisgestuurd; in de hal staat een verse doos.

Het is netjes de hashtag '#spon' te gebruiken, van 'sponsoring', maar dat lust het algoritme van Instagram niet meer. Dus gebruikt Chloë nu '*ad'. De meeste Instagrambewoners doen dat niet.

Influencer Chloë wil verhalen maken over serieuzere onderwerpen.

Ze zegt: 'Het leven dat wij leiden is het leven van iemand op vakantie. Zo zien mensen het, en zo willen ze het graag zien. In werkelijkheid is het keihard werken.'

Zeker als Instagram in 2016 z'n algoritmes verandert en voor de kijkers gaat bepalen wie 'relevant' is en wie niet. Alleen nog influencers met voldoende likes en followers krijgen een podium - en zo begint het manipuleren. Followers zijn te koop, 500 voor 9 euro. Likes zijn te koop, 5 euro voor 200. Chloë heeft weleens een like-robot aangezet, dat kost 80 dollar per jaar, om te zien of het werkt. 'Het werkt.'

Maar het is nep. 'En ik ben wel zo dat ik het écht doe. Ik sport echt, en drink dan echt dat yoghurtdrankje. Ik ski echt. Ik slaap echt in de hotels waar ik foto's maak.' Zij wel.

Chloë vertelt over het hotel in Mumbai waar ze gratis de penthousesuite kreeg, en met de fotograaf bedacht een bad te nemen in rozenblaadjes. In bad gaan met rozenblaadjes - niemand doet het maar het ziet er romantisch uit. 'Het is wat mensen willen zien.' In het glas wijn op de badrand zit thee.

Ook een vorm van fake news, eigenlijk.

Er is 'een moeras aan bloggers' ontstaan, zegt Chloë, die allemaal werken in de moerassige wereld van reclamebedrijven en pr-bureaus, in een wereld waar geen reclameregels zijn. Waarin iedereen dezelfde foto's maakt met diezelfde romantisch-heilige blik erbij. Ook de pr-bureaus weten dat het lucht is, dat de Instagramprinsessen volgers kopen en likes, maar niemand breekt uit de bubbel omdat er targets gehaald moeten worden, reclamestrategieën bewezen. Zolang de cijfers goed zijn is het prima wonen, in dat lege kasteel.

'Het is prestatiedruk, en iedereen houdt elkaar onder druk', zegt Chloë. 'En wie het laatst lacht is Mark Zuckerberg.' De amorele baas van internet.

'Het is wat mensen willen zien.' Foto Max Terwindt

Chloë is in een vijfsterrenhotel in Rajasthan als doordringt wat ze doet. 'Dat constant bezig zijn met jezelf in scène zetten, constant op zoek naar de perfecte foto. Ik zet mijn hele leven in scène. Dat doe ik gewoon niet meer.'

Thuis bedenkt ze een nieuwe strategie. Ze maakt de website DailyNonsense.nl en publiceert er verhalen van zichzelf en anderen over serieuzere onderwerpen. Ze wil 'bewustwording', te beginnen over Instagram.

Het is ook niet alleen op Instagram, zegt Chloë: ook de televisie en de krant leven van BN'ers. 'We geven de verkeerde mensen aandacht.' Zelfs de politiek, zeg ik terug, verkoopt wat de mensen willen. Dat gaat van Buma tot Baudet.

Chloë zegt: 'Ik neem het niemand kwalijk. Het is een maatschappelijk probleem. Uiteindelijk zijn mensen die op Instagram al die foto's bekijken, net zo medeplichtig.'

Reageren? t.heijmans@volkskrant.nl

'In werkelijkheid is het keihard werken.'