Nieuws

Chiptekort steeds beter voelbaar: bedrijf achter Fiat en Citroën bouwde 190 duizend auto’s minder

Autobouwer Stellantis, het bedrijf achter merken als Fiat, Chrysler en Citroën, heeft afgelopen kwartaal 190 duizend auto’s minder gemaakt dan gepland. De reden: een tekort aan chips. Al maanden zijn er waarschuwingen over een nijpend chiptekort, nu worden de gevolgen steeds concreter.

Moderne auto’s zitten vol met chips die allerlei taken vervullen, van het openen en sluiten van ramen tot het regelen van de stuurbekrachtiging. Beeld LightRocket via Getty Images
Moderne auto’s zitten vol met chips die allerlei taken vervullen, van het openen en sluiten van ramen tot het regelen van de stuurbekrachtiging.Beeld LightRocket via Getty Images

Computerchips vormen de regelcentra van een enorm scala aan producten, van thermostaten, auto’s, laptops en telefoons tot sommige koffiezetapparaten aan toe. Maar vorig jaar ontstond er een tekort aan deze essentiële onderdelen. En dat tekort laat zich steeds beter voelen.

De oorzaak ligt bij de coronapandemie. Autofabrikanten verwachtten vorig jaar een economische crisis waardoor de autoverkopen zouden kelderen en besloten massaal orders te annuleren bij chipfabrikanten. Ondertussen steeg de vraag naar chips voor elektrische apparatuur, zoals webcams, spelcomputers en tablets, mede door het vele thuiswerken. Toen bleek dat de autoverkoop helemaal niet zo instortte als verwacht. En dat er brand uitbrak in een belangrijke Japanse chipfabriek, hield ook niet mee.

Het gevolg: de wereld kampt met massale tekorten. Hierdoor heeft Stellantis de afgelopen drie maanden 11 procent minder auto’s gebouwd dan gepland. Volgens de fabrikant heeft dat nog geen gevolgen voor leveringen, maar zal de impact van het chiptekort komend kwartaal alleen maar groter worden. Daarna verwacht het bedrijf dat de situatie verbetert.

De auto-industrie als geheel is hard getroffen. Moderne auto’s zitten vol met chips die allerlei taken vervullen, van het openen en sluiten van ramen tot het regelen van de stuurbekrachtiging. Ook bij Volkswagen rolden er honderdduizend auto’s minder van de band dan de bedoeling was. Het concern verwacht er dit jaar niet in te slagen de verloren productie in te halen. En general Motors besloot pickups te bouwen waarin een slimme brandstofregelaar ontbreekt, waardoor de auto’s minder zuinig rijden.

Chipfabrieken

‘Niet alleen autofabrikanten, iedereen die chips nodig heeft, is in paniek en doodsbang om met tekorten te worden opgezadeld’, zei Bram Nauta, hoogleraar elektrotechniek aan de Universiteit Twente eerder tegen de Volkskrant. Zo zijn leveringen van Sony’s spelcomputer, de PlayStation 5, vertraagd. Apple verwacht dit jaar miljarden omzet mis te lopen doordat het niet aan de vraag van iPads en Macs kan voldoen. Samsung overweegt zelfs zijn nieuwe smartphone, de Galaxy Note-toestellen, uit te stellen.

Het duurt naar verwachting nog lang voordat vraag en aanbod van chips weer in balans zijn. Intel verwacht zelfs nog een paar jaar nodig te hebben voordat het aan de groeiende vraag van chips kan voldoen, zei topman Pat Gelsinger eerder deze week. Hij zei dat Intel bezig is met de verbouwing van enkele van zijn fabrieken om de productie te verhogen.

Dat het zo lang moet duren komt niet door geldgebrek. Zo beloofde de Amerikaanse president Biden 30 miljoen euro neer te tellen voor de bouw van chipfabrieken in zijn land. De machines die chips produceren zijn extreem complex, waardoor het relatief lang om ze bij te bouwen. Chipmachinefabrikant ASML vaart er wel bij: het Nederlandse bedrijf verwacht dit jaar 30 procent meer omzet te draaien dan een jaar eerder als gevolg van het chiptekort.

Enkele bedrijven hebben met succes gereageerd op de leveringsproblemen van chips. Zo wist Tesla nieuwe elektrische auto’s razendsnel geschikt te maken voor chips van andere leveranciers dan voorheen, waardoor het bedrijf de gevolgen van het chiptekort goeddeels wist te omzeilen, blijkt uit de presentatie van de kwartaalcijfers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden