NieuwsFamilie Poot

Chipshol verkoopt grond aan voormalig vijand Schiphol

Luchthaven Schiphol heeft de laatste grond van het bedrijf Chipshol van de familie Poot gekocht. De deal werd gesloten net voor bijna al het vliegverkeer op de luchthaven door het coronavirus tot stilstand kwam.

Het stuk grond bij Schiphol dat gebiedsontwikkelaar Chipshol eerder al verkocht aan een Frans vastgoedfonds. Nu heeft het bedrijf van de familie Poot ook de rest van zijn grond verkocht, aan Schiphol.Beeld Hollandse Hoogte

In totaal gaat het om 850 duizend vierkante meter aan agrarische grond die gebiedsontwikkelaar Chipshol verkoopt aan haar voormalige vijand Schiphol. Dat hebben beide partijen dinsdag bekendgemaakt. 

Hoeveel de luchthaven voor de grond betaalt, is niet bekend. Schiphol wil de grond gebruiken om de bereikbaarheid te verbeteren en met bouwbedrijf VolkerWessels commercieel vastgoed te ontwikkelen. Een deel van de grond is nodig voor het eventueel doortrekken van de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metrolijn in Amsterdam.

Directeur Peter Poot van Chipshol was niet bereikbaar voor commentaar, maar liet in een verklaring weten dat Schiphol tot zijn ‘verrassing’ vier weken geleden met een bod op de grond kwam.

Chipshol en de familie Poot voerden de afgelopen tientallen jaren een enorme juridische strijd met de overheid, gemeenten, de provincie Noord-Holland en de luchthaven over de ontwikkeling van grond rondom Schiphol.

Airport City

Voormalig planoloog Jan Poot begon eind jaren tachtig met het opkopen van agrarische grond rondom Schiphol, waarop hij een zogeheten ‘Airport City’ wilde ontwikkelen. Met behulp van investeerders wist hij uiteindelijk rond de 600 hectare te verwerven, zo’n 1.200 voetbalvelden. In 1994 kreeg Poot ruzie met zakenpartners, waarbij Poot door een beslissing van de omstreden rechter Hans Westenberg zijn grond kwijtraakte. De beslissing werd later teruggedraaid, waarna Poot nog 150 hectare bezit overhield.

Die grond probeerde hij vervolgens te ontwikkelen, maar daarbij werd hij tegengewerkt door onder meer Schiphol, dat hem als een concurrent zag, de provincie en gemeenten. Keer op keer spande Poot juridische procedures aan, waarvan hij er vele won en waaruit bleek dat de overheid nogal eens onbehoorlijk handelde richting zijn bedrijf.

Zo moest de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) begin dit jaar een schadevergoeding van 19 miljoen euro aan Chipshol betalen. De rechter oordeelde dat de instantie ten onrechte de bouwplannen van Chipshol had afgekeurd voor een lapje grond. Volgens de LVNL was de bebouwing rond Schiphol gevaarlijk voor het vliegverkeer. Het leidde weer tot talloze juridische procedures, waarbij verschillende partijen Chipshol uiteindelijk schadevergoedingen moesten betalen.

Vastgoedfonds

Het bewuste lapje grond werd uiteindelijk wel bebouwd, maar niet door Chipshol. De familie Poot besloot in 2014 om een punt achter de strijd te zetten en verkocht het in 2015 aan een Frans vastgoedfonds, dat er vervolgens een logistiek centrum neerzette. Voor die verkoop ontving Chipshol toen ongeveer 38 miljoen euro. Oprichter van het bedrijf Jan Poot overleed in 2018.

De verkoop van de grond aan Schiphol betekent niet dat alle procedures nu te einde zijn. Chipshol heeft nog een aantal schadeclaims lopen, onder meer tegen de luchthaven. Peter Poot laat in de verklaring wel weten dat hij niet uitsluit dat ook hier nu een ‘regeling’ voor getroffen kan worden.

Lees hier meer over de strijd van Chipshol en de familie Poot:

Hoe een telefoontje van rechter Westenberg in de Chipshol zaak uitgroeide tot het duurste belletje uit de geschiedenis van de rechterlijke macht

Overleden Chipshol-oprichter Jan Poot werd per juridische kwestie koppiger

Interview uit 2014 met Jan Poot over zijn campagne tegen voormalig topambtenaar Joris Demmink

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden